Altitun-affären ger Bure en värdestegring på 200 MSEK

Altitun-affären ger Bure en värdestegring på 200 MSEK InnovationsKapital som startades av Bure och Chalmers 1994, har byggt en position som ett av Sveriges ledande venture capital-bolag inom Information & Communication Technology och Health Care. InnovationsKapital investerade 1998 i Altitun AB som utvecklat avancerad teknik för ökad överföringshastighet i fiberoptiska nät. Genom dagens samgående mellan Altitun och det amerikanska Telecombolaget ADC Telecommunication Inc.,som är noterat på Nasdaq-börsen, har marknadsvärdet på Bures investering ökat med 200 MSEK. Bure har investerat 3 MSEK i Altitun. "-Vi var en av initiativtagarna till InnovationsKapital och har deltagit aktivt i uppbyggnaden av verksamheten som idag bedrivs i två olika fonder. Bure har ett starkt engagemang i InnovationsKapital och svarar för 23 procent av investeringarna i fonderna. Det är nu mycket glädjande att deras investeringsportföljs värden kan exponeras på detta sätt som Altitun-affären visar" säger Roger Holtback VD och Koncernchef i Bure. InnovationsKapitals portfölj består för närvarande av 20 bolag, där ett antal planerar börsnotering inom ett år, exempelvis BioInvent, Carmen Systems, Kreatel Communications, Red Message och Spotfire. Göteborg den 5 maj 2000 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: 76 75, 0705-11 76 75 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT00640/bit0002.pdf