Bure stärker e-learningsatsning: Informator köper del av e-learningföretaget Boxer Technologies Bure-ägda Informator blir delägare i norska e-learning företaget Boxer Technologies. Boxer Technologies arbetar i teknologins absoluta framkant vad gäller komplexa simuleringsmiljöer och avancerad utbildning i datorbaserade miljöer, s.k. e-learning. Informator är redan Sverige största aktör inom IT-utbildning. Genom det nu genomförda förvärvet av Boxer Technologies och det nyligen ingångna samarbetsavtalet med amerikanska DigitalThink Inc blir Informator även den mest kompletta leverantören av interaktiv IT-utbildning. - Vi ser delägarskapet i Boxer Technologies som en strategiskt viktig satsning. Det stärker ytterligare vår position i dag inom e-learning och långsiktiga satsning att bli Europas ledande kompetensutvecklare inom IT och projektledning, säger Informator Training Groups VD Mats Gröndahl. - Det är viktigt att kombinera lärarledd och webb-baserad utbildning för den mest effektiva kompetensutvecklingen inom IT-området, fortsätter Mats Gröndahl. Boxer ligger i den absoluta framkanten inom multimedia-baserad inlärning vilket ger Informator möjlighet till en komplett och unik utbildningsplattform. Stockholm måndag 19 juni 2000 Informator Training Group För mer information kontakta: Mats Gröndahl, VD, Informator Training Group: mobil 070-55 444 33 Sven-Åke Lewin, ansvarig för Investment AB Bures investeringsområde Utbildning: tel. 031-335 76 78 mobil 0706-45 47 00 Fakta om Informator Training Group Informator Training Group är Sveriges största företag inom IT-utbildning med en omsättning om 250 MSEK. Ägare är börsnoterade Bure. Informator erbjuder avancerad utbildning inom bland annat e-handel, mobil data- och telekommunikation, objektorientering och internetsäkerhet; certifieringsutbildningar från Microsoft, Novell och Lotus; utbildning inom projektledning och användarutbildning (exempelvis Word, Excel, PowerPoint och Photoshop ). www.informator.se Fakta om Boxer Technologies Boxer Technologies AS grundades 1986 och är Norges största företag inom e- learning med en omsättning om 45 MNOK. Boxer har t ex tagit fram simulatorer för såväl styrning av oljeplattformar som helikopterpiloter. www.boxer.no ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00530/bit0002.pdf