Göteborgsföretag lär sig mer om internationalisering

En globaliserad fordonsindustri ställer allt högre krav på svenska leverantörer. I mars 2012 startar därför Exportrådet ett internationaliseringsprogram som ska skapa bättre förutsättningar för mer affärer till svenska leverantörer inom fordonsindustrin. Men innan dess har företagen chans att bestämma om de vill anmäla sig till programmet på ett så kallat kick-off möte i Göteborg den 21 februari.

-          Sverige är ett framgångsrikt fordonsland. En av grundbultarna till denna framgång är en framstående leverantörsindustri. Vi vet att det finns en stor efterfrågan på dessa leverantörers produkter och tjänster på den globala arenan, vilket är det främsta skälet till att vi startar programmet, säger Patrik Carlsson, exportrådgivare med fokus på fordonsindustrin på Exportrådet.

Under kick-off träffarna som äger rum i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Eskilstuna, kommer förutsättningar och modeller för en lyckad internationalisering diskuteras och mer information om programmet, urval och anmälan ges.

-          Vi vill att företagen ska få mersmak och få bättre förståelse för vad som krävs för att vara med i programmet och för att lyckas med sin internationalisering. Företagen har här också möjlighet att komma till insikt om att de vill delta, säger Torgny Söderlund, exportrådgivare på Exportrådet i Göteborg.

De företag som väljer att delta i programmet kommer att erbjudas workshops i kombination med individuell coachning av en branschexpert i syfte att ta fram en individuellt anpassad internationaliseringsplan. Den framtagna planen innehåller konkreta aktiviteter för att skapa nya affärsmöjligheter för respektive företag. Förutom tillgång till individuell experthjälp kan utbyte av erfarenheter, marknadsinformation och case-diskussioner utgöra tydliga inslag i programmet.

Kick-off träffen och internationaliseringsprogrammet vänder sig till företag som:

• omsätter mer än 10 miljoner kronor, varav minst 20 procent ska komma från fordonsindustrin
  • är ett exporterande företag idag
  • vill exportera/arbeta mer strukturerat med sin internationalisering.

Deltagandet i kick-off träffen och i programmet är kostnadsfritt för företagen. För anmälan, mejla helena.hjorth@swedishtrade.se. Obs! Antalet platser är begränsat.

För ytterligare information om programmet samt kriterier för deltagande, kontakta:
Patrik Carlsson, T 072-207 18 04, patrik.carlsson@swedishtrade.se
Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet T 08-588 662 07

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.