Ny cleantech-hub i London med svenska innovationer i fokus

Sverige ligger i framkant när det kommer till att utveckla och kommersialisera innovationer inom energi och miljöteknik. Den 15 mars inviger Energimyndigheten i samarbete med Business Sweden en företagshubb för svenska cleantech-företag i London. Hubben ska verka för att sprida svenska innovationer internationellt och är den tredje i sitt slag. Under 2017 invigdes motsvarande hubbar i San Francisco i USA och i Shanghai i Kina.

De senaste årtionden har Sverige varit ett land i framkant gällande miljöskydd, krav på minskade utsläpp av växthusgaser och aktivt stöttat utvecklingen av innovationer inom energi och miljöteknik.

Sverige har därför ett växande antal ledande innovativa företag inom energieffektivisering och förnybar energi, varav många är redo att öka sin globala försäljning.

- Hubben är en del av den svenska exportstrategin och ett värdefullt verktyg för att främja svenska företag och sprida svenska innovationer globalt, säger Christopher Waldén, programansvarig på Energimyndigheten

För ett relativt litet land som Sverige kan det vara svårt att tillhandahålla en tillräckligt stor hemmamarknad för att säkerställa att denna typ av innovativa företag ska kunna växa och bli internationellt konkurrenskraftiga. London är den dominerande ekonomiska hubben i Storbritannien och världens femte största ekonomi och därför en attraktiv plats för svenska start-ups.

- London är en viktig mötesplats för internationella cleantech start-ups, staden är hem för mer än 70 ”co-working spaces”, delade kontor, och en uppsjö med acceleratorer och inkubatorer. Det finns också tillgång till kapital. 2017 var ett rekordår för start-ups i Storbritannien och framförallt i London där investeringarna dubblerades gentemot föregående år, säger Gustaf Bergström, Market Area Director UK & Ireland på Business Sweden.

Mot denna bakgrund har Energimyndigheten initierat och finansierat svenska cleantech hubbar utomlands. Hubbarna verkar för att marknadsföra Sverige och svenska innovationer utomlands och för att förbereda svenska företag för en internationell marknad. I dagsläget finns hubbar på plats i San Francisco, USA, i Shanghai, Kina, samt i London, Storbritannien. Hubbarna drivs lokalt av Business Sweden och detta är en av flera insatser som Energimyndigheten tillsammans med Business Sweden driver för att stötta svenska innovationer som vill nå ut på en internationell marknad.

Mer information: www.cleantechhubs.se

Christopher Waldén, programansvarig Energimyndigheten

+46 70 337 6036, christopher.walden@energimyndigheten.se

Marcus Tagesson, pressekreterare, Business Sweden

+46 72 514 30 77, marcus.tagesson@business-sweden.se

Gustaf Bergström, Market Area Director UK & Ireland, Business Sweden

+44 20 725 851 34, gustaf.bergstrom@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. För svenska företag gör vi det genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk. För internationella företag gör vi det genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.