Roxtec - årets exportföretag 2010

Vinnaren Roxtec tillverkar tätningar för kabel- och rörgenomföringar. Tätningslösningarna är anpassningsbara till kablar i olika storlekar genom Multidiameter, en uppfinning som bygger på moduler med avskalbara lager. Juryns motivering lyder: "Roxtec har på kort tid erövrat positionen som global marknadsledare med den egna uppfinningen mulitidiameteruppbyggda gummitätningar för kabel- och rörgenomföringar. Med en konsekvent affärsmodell har Roxtec byggt ett starkt varumärke, en slagkraftig organisation och en framgångsrik försäljning på ett stort antal marknader." Juryn består av: Ulf Berg, vd Exportrådet, Börje Ekholm, vd Investor AB, Björn Fjellsäter, vd BoB Management, Mauro Gozzo, chefekonom Exportrådet, Ray Mauritsson, vd Axis Communications och Sven-Christer Nilsson, styrelseordförande Ripasso. Nominerade företag till Stora Exportpriset 2009: ? Roxtec ? Scalado ? Transmode ? Vitrolife ? Carmel Pharma ? Cinnober

Tidigare års vinnare: Axis Communications (2009), HMS Networks (2008), Systemair (2007), Hästens Sängar (2006) och Baby Björn (2005). Läs mer om Stora Exportpriset och de nominerade företagen: http://www.swedishtrade.se/storaexportpriset ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Katinka Palmgren, kommunikationschef Exportrådet tel. 076- 11 21 123 Caroline Karlsson, pressekreterare Exportrådet tel. 076- 11 47 794