46% av Bygghemmas kunder i Sverige planerar att lägga mer pengar på hem och trädgård i år än andra år

Bygghemma Group Firsts (”BHG”) svenska kunder har i  en undersökning under vecka 11-12 i år svarat på frågor kring sina planer att stanna i Sverige i sommar för att ägna sig åt hem- och trädgårdsförbättringsprojekt. 53% svarar att de kommer fixa mer med hem- och trädgårdsförbättringsprojekt i vår och sommar än andra år och 46% tror att de kommer att investera mer i projekt i hem och trädgård i år än andra år. Hela 84% ser det som mer sannolikt att de semestrar hemma i Sverige än andra år

BHG:s vd och koncernchef, Adam Schatz, kommenterar: ”För att kunna förbereda oss inför högsäsong under vår- och sommarmånaderna har vi genomfört en undersökning med våra kunder angående deras planer för sommaren – vi förväntade oss att majoriteten av kunderna planerade att semestra i Sverige i år, men mer överraskande är att de de också räknar med att lägga mer pengar på renoverings- och trädgårdsprojekt i år än andra år.”

”Vi ser samtidigt att den pågående trenden med ett skifte från butiks- till onlineförsäljning ytterligare förstärkts, som en följd av att konsumenter nu i stor utsträckning undviker offentliga miljöer såsom fysiska butiker”, säger Adam Schatz.

De frågor BHG ställt till ett slumpmässigt urval av kunder är:

Är det mer sannolikt att du semestrar hemma i Sverige i sommar än andra år?
84% Ja
13% Nej
1% Oförändrat
2% Vet ej

Tror du att du kommer att fixa mer med hem- och trädgårdsförbättringsprojekt i vår och sommar än andra år?
53% Ja
46% Nej
1% Kanske

Tror du att du kommer att investera mer i projekt i ditt hem och din trädgård i år än andra år?
46% Ja
53% Nej
1% Vet ej

Om ja: Vilken typ av projekt (hus, lägenhet, trädgård)?
46% Hus
20% Trädgård
17% Hus/trädgård
10% Lägenhet
7% Övrigt

Adam Schatz, vd och koncernchef för BHG
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post:
adam.schatz@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post:
johan.hahnel@bygghemmagroup.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 mars 2020 kl 14.00 CET.

Om BHG
Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av produkter och tjänster inom DIY och Heminredning i Europa. Vi erbjuder våra kunder ett brett ekosystem av produkter och tjänster och bedriver verksamheten inom två segment, DIY och Möbler och Heminredning. Vi tillhandahåller marknadens bredaste produktutbud, med över 800 000 produkter, till de mest konkurrenskraftiga priserna och strävar efter att skapa den mest attraktiva ehandelsmiljön genom att kombinera ett oöverträffat produktsortiment med smart teknologi, ledande produktexpertis och ett brett utbud av tjänster. Inom gruppen ingår över 50 onlinedestinationer – inklusive e-handelsbutiker som www.bygghemma.sewww.trademax.sewww.chilli.se and www.furniturebox.se – och över 80 showrooms. Gruppen har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Under 2019 omsatte gruppen SEK 6,2 Mdr 2019 och hade fler än 1 500 medarbetare.