Bygghemma Group bygger ut centrallagret i Helsingborg

Bygghemma Group, Nordens ledande online-aktör inom hem-, hushålls- och fritidsprodukter, bygger ut centrallagret i Helsingborg, i fortsatt partnerskap med Nowaste Logistics. Utbyggnaden uppgår till 18 000 m2, vilket innebär att den totala lagerytan ökar från 30 400m2 till 48 400m2. På lagret hanteras produkter inom möbler och heminredning som säljs genom e-handelssajterna Trademax, Furniturebox, Chilli, WeGot, Kodin1 och ett fysiskt butiksnät om ett 80-tal showrooms.

”Det känns väldigt bra med att kunna fortsätta växa i den logistiklösning vi byggde ut och centraliserade under 2018. I och med denna expansion står vi rustade för att möta kommande tillväxt samtidigt som vi rationaliserar och kostnadsoptimerar hanteringen ytterligare och stärker kvaliteten i leveransen”, kommenterar Martin Edblad, tf. vd och koncernchef för Bygghemma Group.

Fastigheten som uppförts av Catena och togs i drift under 2018 är miljöanpassad och certifierad genom Green Building. Lagret har idag en genomsnittlig förbrukning av energi för uppvärmning om 9 kWh per kvadratmeter och år vilket kan jämföras med Boverkets krav om högst 45 kWh. Utbyggnaden utförs av Catena i samarbete med Bygghemma Groups logistikpartner Nowaste Logistics och beräknas vara slutförd i september 2020. Bygghemma Group hyr lagret, vilket innebär att finansieringen av utbyggnaden endast belastar Bygghemma Groups balansräkning i form av framtida hyresåtaganden. Avtalslängden uppgår till fem år.

”Bygghemma Groups’s verksamhet inom Home Furnishing växer snabbt, vilket gör att vi nu behöver öka kapaciteten i lagret för att tillmötesgå vår kunds behov. Ett oerhört spännande uppdrag sedan dag ett när vi fick förtroendet om att bli deras logistikpartner.”, säger Jesper Brandin, Försäljningschef på Nowaste Logistics AB.

Martin Edblad, t.f. vd och koncernchef för Bygghemma Group
Telefon: +46 (0) 734 246 851. E-post: martin.edblad@bygghemmagroup.se

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 oktober 2019 kl 15:00 CEST.

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av hemförbättringsprodukter i Norden. Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment till attraktiva priser med bekväm hemleverans. Vi bedriver verksamhet inom två segment, DIY och heminredning, där DIY innefattar försäljning av produkter från välkända varumärken för hem och trädgård och heminredning innefattar försäljning av möbler och dekorationsprodukter, huvudsakligen under egna varumärken. Inom Bygghemma Group ingår många olika online-butiker inklusive www.bygghemma.se, www.trademax.sewww.chilli.se och www.furniturebox.se. Bygghemma Group omsatte ca 5 miljarder kronor 2018, har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.