Bygghemma Group förstärker satsningen på artificiell intelligens

Nordens största noterade konsumenthandelsgrupp, Bygghemma Group, förstärker satsningen på artificiell intelligens för att hantera webbutikernas 400 000 produkter, 120 miljoner besök och 1,7 miljoner order per år.

”Genom att ytterligare förstärka och investera i vår satsning på AI och optimera för exponering av de mest relevanta produkterna skapar vi en bättre kundupplevelse med ambitionen att öka tillväxt och lönsamhet”, säger Adam Schatz, CFO på Bygghemma Group.

Maximera försäljningen på begränsat skärmutrymme

Exponeringen av en produktkatalog i en webbutik kan beskrivas som konsten att välja ut och presentera produkter och innehåll på ett sätt som bäst utnyttjar skärmutrymmet. Eftersom skärmutrymmet är begränsat gäller det att optimera hur det används.

”Varje sida i våra webbutiker består av ett antal försäljningsytor där varje yta exponerar sortimentet efter en viss strategi. Målet är att maximera relevans för användaren samtidigt som vi uppfyller affärsmålen för butikerna, vilket kan vara såväl lönsamhet som volym”, säger Adam Schatz.

AI optimerar för relevans och uppsatt affärsmål

Bygghemma Groups utvecklade AI, levererad av Apptus, bestämmer vilka ytor som ska användas för att möblera olika sidor av Bygghemma Groups sajter. Genom att analysera användarbeteenden kan lösningen automatiskt sortera och optimera sökresultat, kategorier, rekommendationer och produktlistor efter det som är mest relevant för besökaren för tillfället.

Vidare möjliggör den utvecklade AI-lösningen att de vid var tid uppsatta affärsmålen - konvertering, intäkt, vinstmarginal – kan maximeras, genom optimal sortering och relevans. Det är möjligt att byta affärsmål, till exempel att ändra strategi till intäkt i samband med löneutbetalning, då kunderna är mer intresserade av kvalitetsprodukter, och efter halva månaden ändra tillbaka till vinstmarginal.

I detta exempel exponeras grillar automatiskt högst upp eftersom grillsäsongen precis startat. Vintertid hade kaminer och ugnar hamnat överst. Grillen på första plats har hamnat där för att den bidrar mest till det uppsatta affärsmålet.

Ökad effektivitet och försäljning

Historiskt användes avsevärda resurser till att manuellt välja ut och exponera produkter. Med en automatiserad lösning som lär sig av besökarnas beteenden kan Bygghemma Group både leverera personligt relevanta produktförslag och frigöra tid för produktteamen.

”Vi har redan tidigare, tack vare AI, fått mer tid för kreativa aktiviteter som kampanjer och att berika produkt- och informationspresentationer. Genom nuvarande satsning förväntar vi oss att ytterligare förbättra kundupplevelsen på sajterna och har ambitionen att därmed bidra till ökad försäljning och bättre marginaler ”, avslutar Adam Schatz.

För ytterligare information kontakta:

Bygghemma Group
Adam Schatz, CFO, adam.schatz@bygghemmagroup.se, 0709-32 43 00

Apptus Technologies
Michael Mokhberi, CEO, michael.mokhberi@apptus.com, 0701-66 41 02

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 juni 2019 kl 08:00 CEST.

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av hemförbättringsprodukter i Norden. Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment till attraktiva priser med bekväm hemleverans. Vi bedriver verksamhet inom två segment, DIY och heminredning, där DIY innefattar försäljning av produkter från välkända varumärken för hem och trädgård och heminredning innefattar försäljning av möbler och dekorationsprodukter, huvudsakligen under egna varumärken. Inom Bygghemma Group ingår många olika online-butiker inklusive www.bygghemma.se, www.trademax.sewww.chilli.se och www.furniturebox.se. Bygghemma Group omsatte ca 5 miljarder kronor 2018, har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Om Apptus Technologies

Apptus erbjuder e-handeln AI- och affärsmålsdrivna system som optimerar webbutikers produktexponering. Våra automatiserade lösningar utnyttjar maskininlärning och beteendedata i sökfunktioner, kategorier, rangordning av produktlistor och produktrekommendationer för att leverera relevanta och personliga erbjudanden som förbättrar kundupplevelsen, ökar försäljningen och effektiviserar arbetet.