Bygghemma Group ökar sitt sortiment till över 800 000 unika produkter

Bygghemma Group First (”BHG”) har under de senaste sex månaderna expanderat produktsortimentet till över 800 000 unika produkter, från 500 000 vid tredje kvartalets utgång 2019. Ökningen förklaras av en kombination av snabb organisk tillväxt av externa och egna varumärken samt förvärven av Outl1.se, LS-bolagen och Hemfint.se. BHG har därmed cirka fem gånger så många unika produkter i sitt sortiment som närmaste konkurrent i Norden, både inom DIY- och Möbel och Heminredningssegmentet.

BHG:s vd och koncernchef, Adam Schatz, kommenterar: ”Ett ledande produktsortiment är en av gruppens centrala försäljningsdrivare. Under fjolåret och i början av 2020 har vi expanderat vårt sortiment kraftigt. Det gör att vi nu snabbt närmar oss ett totalt sortiment på en miljon unika produkter i gruppen, vilket är en milstolpe i vår målsättning att erbjuda marknadens främsta sortimentet av både ledande externa- och prisvärda egna varumärken på våra marknader och segment.”

Ett marknadsledande produktsortiment, både av egna och ledande externa varumärken, i kombination med omfattande tjänste- och serviceutbud, såsom marknadens bästa tillgänglighet till produktexpertis, showrooms, egna leveranser och ett eget installationsnätverk utgör fundamenten i BHG:s strategi (”the BHG Ecosystem”) och väg mot att uppnå gruppens finansiella mål: 10 miljarder i försäljning och 7 procent EBIT-marginal på medellång sikt.

Adam Schatz, vd och koncernchef för BHG
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post:
adam.schatz@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post:
johan.hahnel@bygghemmagroup.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 mars 2020 kl 10.30 CET.

Om BHG
Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av produkter och tjänster inom DIY och Heminredning i Europa. Vi erbjuder våra kunder ett brett ekosystem av produkter och tjänster och bedriver verksamheten inom två segment, DIY och Möbler och Heminredning. Vi tillhandahåller marknadens bredaste produktutbud, med över 800 000 produkter, till de mest konkurrenskraftiga priserna och strävar efter att skapa den mest attraktiva ehandelsmiljön genom att kombinera ett oöverträffat produktsortiment med smart teknologi, ledande produktexpertis och ett brett utbud av tjänster. Inom gruppen ingår över 50 onlinedestinationer – inklusive e-handelsbutiker som www.bygghemma.sewww.trademax.sewww.chilli.se and www.furniturebox.se – och över 80 showrooms. Gruppen har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Under 2019 omsatte gruppen SEK 6,2 Mdr 2019 och hade fler än 1 500 medarbetare.