Bygghemma Group stärker sin portfölj av egna varumärken ytterligare genom förvärv av Hemfint.se

Bygghemma Group (”Bygghemma”) förvärvar 84 procent av Hemfint Kristianstad AB (”Hemfint.se”), en snabbväxande online-aktör inom dörrar, fönster, badrums- och fritidsprodukter i Sverige, med en ledande portfölj av egna varumärken inom framför allt ”value for money”-segmenten. Hemfint.se omsatte 2018 knappt 150 Mkr och hade ett rörelseresultat (EBIT) på ca 3 Mkr.

Martin Edblad, tf vd och koncernchef för Bygghemma Group, kommenterar: ”Vi är glada och stolta över att genom förvärvet av Hemfint.se ytterligare kunna förstärka vår position inom den snabbt växande marknaden för egna varumärken inom ”value for money”-segmentet i Norden. Genom förvärvet av Hemfint.se har vi knutit till oss en aktör med ett ledande sortiment av prisvärda produkter inom framför allt kategorierna bad, dörrar och fönster som på ett imponerande sätt har utvecklat en mycket stark ställning inom dessa kategorier under de senaste åren.”

Hemfint.se har under de senaste tre åren uppvisat en genomsnittlig årlig tillväxt om 52 procent och omsatte 2018 knappt 150 Mkr och hade ett rörelseresultat (EBIT) på cirka 3 Mkr. Bygghemma förvärvar 84 procent av aktierna i bolaget för en fast köpeskilling avseende 51 procent av bolaget, en prestationsbaserad köpeskilling kopplad till förvärvet av ytterligare 33 procent över 3 år, samt en option om att förvärva resterande 16 procent inom 3–4 år.

Carl Fenson vd för Hemfint.se, kommenterar: ”Vi är mycket glada att ha blivit en del av Bygghemma Group. Vi ser genom den här affären stora möjligheter att kunna accelerera vår utveckling och tillväxt ytterligare, både genom att fortsätta att utöka vårt ledande sortiment av egna varumärken inom value for money-segmenten för dörrar, fönster och badrumsprodukter och genom att få tillgång till Bygghemma Groups ledande nordiska plattform.”

Bygghemma Group kommer att driva vidare Hemfint.se som en självständig enhet. Carl Fenson kommer att kvarstå som vd och verksamheten kommer att drivas vidare och expanderas från Kristianstad.

Martin Edblad, tf vd och koncernchef för Bygghemma Group
Telefon: +46 (0) 73-424 68 51. E-post:
martin.edblad@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post:
johan.hahnel@bygghemmagroup.se

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 februari 2020 kl 08:00 CET.

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av produkter och tjänster inom DIY och Heminredning i Europa. Vi erbjuder våra kunder ett brett ekosystem av produkter och tjänster och bedriver verksamheten inom två segment, DIY och Möbler och Heminredning. Vi tillhandahåller marknadens bredaste produktutbud, med över 500 000 produkter, till de mest konkurrenskraftiga priserna och strävar efter att skapa den mest attraktiva ehandelsmiljön genom att kombinera ett oöverträffat produktsortiment med smart teknologi, ledande produktexpertis och ett brett utbud av tjänster. Inom gruppen ingår över 50 onlinedestinationer – inklusive e-handelsbutiker som www.bygghemma.sewww.trademax.sewww.chilli.se and www.furniturebox.se – och över 80 showrooms. Gruppen har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Under 2019 omsatte gruppen SEK 6,2 Mdr 2019 och hade fler än 1 500 medarbetare.