Bygghemma Groups försäljning av egna varumärken för första gången över 50 procent

Bygghemma Group (”Bygghemma”) har under de senaste 12 månaderna avsevärt förstärkt kunderbjudandet, bl.a. genom en utrullning av egna last mile-leveranser, installationstjänster och en ökad försäljning av egna varumärken. Efter nyligen genomförda förvärv av bland annat Outl1.se, LS-bolagen och Hemfint.se har Bygghemma hittills under 2020 nått en försäljning av egna varumärken på över 50 procent, drivet primärt av en snabb ökning av andelen egna varumärken inom gruppens DIY-segment. För helåret 2019 var försäljningsandelen egna varumärken cirka 43 procent.

Adam Schatz kommenterar: ”Ett marknadsledande sortiment är en av Bygghemma Groups viktigaste strategiska hörnpelare; under fjolåret expanderade vi kraftig vårt ledande sortiment från strax under 350 000 artiklar vid årets början till över 500 000 vid årets slut. Detta gjorde vi jämsides med en snabb ökning av andelen egna varumärken och digital dominans online, kombinerat med övriga tjänster inom det vi kallar ”the BHG Ecosystem”, såsom produktexpertis, vårt eget nät av showrooms, egna leveranser och vårt eget installations-nätverk, vilket utgör fundamenten i Bygghemma Groups strategi och väg mot 10 miljarder i försäljning och 7 procent EBIT-marginal på medellång sikt.”

Sedan tidigare utgör egna varumärken drygt 90 procent av försäljningen inom heminredningssegmentet. Under den inledande delen av 2020 har andelen egna varumärken inom DIY-segmentet nått drygt 20 procent, drivet dels av förvärvade bolag med starka portföljer av egna varumärken, dels av kraftig organisk tillväxt inom gruppens egen varumärkesportfölj, inte minst tack vare gruppens ledande badrumsvarumärke, Bathlife.

”Att nu en majoritet av gruppens försäljning kommer från egna varumärken är en milstolpe i vår målsättning att erbjuda ett marknadsledande sortiment av både ledande externa och prisvärda egna varumärken”, säger Adam Schatz, vd och koncernchef för Bygghemma Group.

Adam Schatz, vd och koncernchef för Bygghemma Group
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post:
adam.schatz@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post:
johan.hahnel@bygghemmagroup.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 februari 2020 kl 08.00 CET.

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av produkter och tjänster inom DIY och Heminredning i Europa. Vi erbjuder våra kunder ett brett ekosystem av produkter och tjänster och bedriver verksamheten inom två segment, DIY och Möbler och Heminredning. Vi tillhandahåller marknadens bredaste produktutbud, med över 500 000 produkter, till de mest konkurrenskraftiga priserna och strävar efter att skapa den mest attraktiva ehandelsmiljön genom att kombinera ett oöverträffat produktsortiment med smart teknologi, ledande produktexpertis och ett brett utbud av tjänster. Inom gruppen ingår över 50 onlinedestinationer – inklusive e-handelsbutiker som www.bygghemma.sewww.trademax.sewww.chilli.se and www.furniturebox.se – och över 80 showrooms. Gruppen har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Under 2019 omsatte gruppen SEK 6,2 Mdr 2019 och hade fler än 1 500 medarbetare.