Världens första 3D-hus ska hjälpa hemmasnickaren bygga rätt

Byggmax lanserar världens första helt skalenliga hus i 3D. Huset är byggt enligt svenska byggnormer och regler från murblocken i husgrunden ner till det sista doslocket i hallen. Den tredimensionella, interaktiva byggmanualen gör det enklare än någonsin att lära sig hur man bygger rätt.

- Man får ofta olika råd beroende på vem man frågar i personalen på en byggvaruhandel. Vi ville lösa det problemet genom att samla kunskap från fackmän om hur man bygger och minimera fel genom att verifiera instruktionerna mot det svenska regelverket för byggnation, hus-AMA. Jag hoppas att 3D-huset hjälper hemmafixarna att planera och bygga rätt, säger Jacob Notlöv, marknads- och IT-chef på Byggmax.

Det skalenliga 3D-huset är skapat tillsammans med arkitekter, konstruktörer och experter inom områden som VVS, el och ventilation. Användarna kan navigera genom huset med hjälp av ett interaktivt gränssnitt och aktivera instruktionsfilmer genom att klicka på olika byggmaterial och konstruktioner. Allt är byggt skalenligt från dräneringen och murblocken i husgrunden ner till inkommande vattenledningar och elinstallationer i hela 3D-huset. Vid lanseringen finns 3D-animeringar för 19 olika byggprojekt. Byggmanualen kommer att vidareutvecklas och växa med fler instruktioner under hösten och vintern.

- En av de stora fördelarna med att jobba med 3D-animeringar är att instruktionerna kan hållas väldigt korta och koncisa. Dessutom kan man i motsats till inspelat material justera löpande under framtagandet, för att få innehållet helt korrekt. Detta är den mest omfattande byggmanualen på nätet vi känner till i Sverige och världen. Det känns fantastisk att släppa 3D-huset fritt för vem som helt att använda på byggmax.se, efter att ha jobbat med det under 2 års tid, säger Jacob Notlöv.

Förutom 3D-huset har Byggmax nylanserade webbplats utvecklats för att bättre stödja det nya beställningssortimentet med varor som skickas direkt från Byggmax leverantörer hem till kunderna. Kunderna kan nu e-handla både butiksvaror med hemleverans från den närmaste butiken och de varor som skickas med direktleverans från Byggmax leverantörer. Man kan välja leveransdag och köpa allt sitt material på Byggmax.se.

3D-huset har tagits fram tillsammans med produktionsbyrån Multiproduktion. Webbyrån Cloud Nine har utvecklat Byggmax nya webbplats och gjort 3D-huset till en naturlig del av Byggmax.se.

Bra kvalitet till lågt pris

Byggmax säljer bygginriktade varor såsom virke, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg till både proffs och hemmafixare. Byggmax koncept är att erbjuda kunderna produkter med bra kvalitet till ett lågt pris.

Byggmax är det byggvaruhus som Sveriges villaägare anser har lägst pris, och enligt Vi i Villas Villapanel anser 59% av männen och 41% av kvinnorna att Byggmax har lägst pris, mot 9% respektive 11% för närmaste konkurrent. Byggmax vann även Testfaktas prisundersökning den 1 juni 2011 för en 20 kvm altan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jacob Notlöv, marknads- och IT-chef Byggmax
E-post: jacob.notlov@byggmax.se

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 58 butiker i Sverige från Vellinge till Luleå. Företaget omsatte cirka 2,8 miljarder kronor år 2010 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 16 anläggningar i Norge och 7 i Finland, det totala antalet butiker är 81. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. För mer information se www.byggmax.se