BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR C SECURITY SYSTEMS AB (publ) JANUARI - DECEMBER 2019

PERIOD 1 OKTOBER - 31 DECEMBER  2019

• Nettoomsättningen uppgick till 261 tkr (371)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 422 tkr (-1 219)
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 429 tkr (-1 232)
  • Resultatet per aktie var -0,02 kr (-0,03)
  • Kassaflödet uppgick till 2 224 tkr (2 113)

PERIOD 1 JANUARI - 31 DECEMBER  2019

• Nettoomsättningen uppgick till 1 473 tkr (1 178)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 668 tkr (-3 459)
  • Resultatet före skatt uppgick till -3 688 tkr (-3 501)
  • Resultatet per aktie var -0,05 kr (-0,08)
  • Kassaflödet uppgick till 111 tkr (-336)

• C Security Systems distributör erhöll importtillstånd samt lanserade C-pod i Brasilien.
  • Bolaget fick nya distributörer i Turkiet och Benelux.
  • Betalningsflödet från Ryssland utreds vidare och diskussionen förs mellan ryska och europeiska myndigheter.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Bolagets brasilianska importör sålde slut den första ordern som Bolaget levererade i första kvartalet.
  • Intressebolaget Spåra Group AB’s nya IoT produkt finns att beställa på deras hemsida. C Security Systems kommer till en början att sälja produkten under eget varumärke till den marina marknaden i Skandinavien och Finland efter sommaren.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

• Bolaget kallar till extra bolagsstämma för att besluta om en nyemission som vid full teckning tillför Bolaget cirka 3,9 Mkr. Teckningskursen är 0,17 kronor per aktie. Styrelsen kommer även att söka ett mandat att fram till nästa årsstämma kunna emittera upp till ca 191.000.000 nya aktier för lägst 0,28 kronor per aktie utan företräde till existerande ägare för att möjliggöra strategiska förvärv.
  • CGI FINANCE GROUPE SOCIETE GENERALE (CGI) kommer att upprepa kampanjen i Paris samt utöka kampanjen så den även omfattar båtmässorna i Cannes, La Rochelle och Monaco. Mässorna äger rum under perioden september till december 2019.
  • Ryska kunder till försäkringsbolaget OSK genomför testbetalningar.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• Företrädesemissionen i C Security Systems AB tecknades till ca 11,6 miljoner kronor vilket innebär att nyemissionen övertecknades med ca 200%. C Security tillförs därmed ca 3,9 miljoner kronor före emissionskostnader.
  • Den franska båtförsäkringsförmedlaren Gras Savoye Yachting (GSY) har beslutat att C Security Systems produkt C-pod Lite kommer att vara ett godkänt system i deras försäkringsprodukt. Sedan tidigare har C-pod-systemet som ensamt säkerhetssystem varit ett krav men detta utökas nu med att även C-pod Lite uppfyller kraven för att ingå i GSYs försäkringsprodukt.
  • C Security Systems distributör i Frankrike har kommit överens med ett företag som är återförsäljare och ansvarar för installationen av marinelektronik i Jeanneaus och Prestiges nyproducerade båtar. Överenskommelsen innebär att C-pod Lite kommer att ingå som tillval i offert av nya båtar. Vidare vill installationsföretaget utrusta befintliga båtar i sin tillhörande marina med C-pod ELite i så stor utsträckning som möjligt.
  • Finansieringsbolaget CGI FINANCE utökar samarbetet ytterligare. Deras båtkunder får ett stående erbjudande i Frankrike fram till slutet på nästa år (2020-12-31) att installera en C-pod Lite för 1€.
  • VD Magnus Söderberg slutar och kommer även att lämna styrelsen i samband med att uppsägningstiden har gått ut.

• C Security Systems AB överlämnar ett villkorat erbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Spåra Group AB.
  • Jacob Lundberg utses till ny VD och tillträder tjänsten 2 mars 2020.

VD HAR ORDET

Den kommersiella sidan har under året präglats av lansering i Brasilien, betalningsflödet från Ryssland och affärerna med försäkrings- och finansieringsbolag samt installation i Jeanneaus och Prestiges båtar i Frankrike. Även Italien och Turkiet har utvecklats positivt.

Vi går nu in i högsäsong med ett flertal nya och utökade samarbeten. Vår importör i Brasilien säkrar nu upp sin kommande order mot sina återförsäljare och marinor. De underhands- uppgifter vi muntligt fått är att ordern till CSEC kommer vara på flera hundra enheter, vilket i så fall blir CSECs största enskilda order hitintills. Utfallet av betalningarna från Ryssland är beroende av de pågående politiska diskussionerna mellan Ryssland och EU. Betalningarna har inte nått CSEC men inte heller gått tillbaka till kunder. Arbetet att hitta en lösning fortgår. I Frankrike har försäkringsbolaget AXA och försäkrings-förmedlaren Gras Savoye Yachting (GSY) även valt att innefatta C-pod Lite i sitt erbjudande. C-pod Lite har ett mycket konkurrenskraftigt pris och både AXA och GSY har starka marknadsplaner inför kommande säsong. Vidare har finansierings-bolaget CGI valt att erbjuda C-pod Lite som ett permanent erbjudande efter att ha överträffat förväntningarna under båtmässan i Paris 2018.

Under året har vi även gjort produktions-förberedelser och aktiviteten har varit stor inom produkt- och systemutveckling i Bolaget. Vi har vidareutvecklat vår mer avancerade produkt C-pod där vi också har gjort produktionsförberedelser, integrerat produkten C-pod Lite mot Spåras serverlösning och byggt en ny smartphoneapp för C-pod Lite. Detta är steg för att minska driftkostnader, förbättra användarupplevelsen, erbjuda fler funktioner samt kunna möta en större efterfrågan.

Vi har sedan en längre tid tittat på möjligheterna att ta del av nya stora kundsegment men har ansett att kostnaden varit för stor för att möta konkurrensen. Intressebolaget Spåra har lyckats bra med att attrahera företagskunder inom flera olika branscher samt sälja direkt till konsument via e-handel. Med den insikt vi har i Spåras system och kommersiella affärer anser vi att det nu är ett bra tillfälle att stärka samarbetet och även kontrollen i Spåra. Detta tror vi kommer ge Bolaget en flygande start in i ett flertal branscher med stark efterfrågan på den mer avancerade och kostnadseffektiva positioneringsteknologin som NB-IoT/Cat-M1 erbjuder.

Jag vill också passa på att önska Jacob Lundberg all lycka som ny VD. Jag är mycket glad över att Jacob tackade ja att gå in som VD och är övertygad om att CSEC stärks med hans gedigna ledarerfarenhet och kompetens.

Omsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 261 tkr (371). Omsättningen för året uppgick till 1 473 tkr (1 178). Rörelseförlusten för fjärde kvartalet ökade till -1 422 tkr (-1 219). Rörelseförlusten för året ökade till -3 668 tkr (-3 459). Den ökade rörelseförlusten beror främst på att Bolaget investerade i produktionsförberedelser, hade högre personalkostnader samt större marknadsnärvaro och säljorganisation.

Magnus Söderberg
VD, C Security Systems AB (publ)

C Security Systems utvecklar och säljer webbaserade larm-, övervaknings- och söksystem, som fungerar globalt och är framtaget för olika fordon. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod, främst avsedd för fritidsbåtar, samt C-pod Lite och C-pod ELite, avsedda för ett flertal olika fordonstyper.

Aktien
Per den 30:e december 2019 uppgick antalet aktier i C Security Systems till 68 107 932 och antalet aktieägare till 1163.

Aktien handlas sedan den 1 augusti 2014 på Spotlight Stock Market under namnet C Security med ISIN-nummer SE0005991981.

Bolagsstämma

Den ordinarie bolagsstämman kommer att hållas under april månad. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig senast tre veckor innan årsstämma på företagets samt Spotlights hemsida.

Utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2019-01-01 – 2019-12-31.

Nästa rapport

C Security Systems utger sin kvartalsrapport 1 för 2020 den 29:e maj 2020.

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

28 februari 2020
C Security Systems AB, Styrelsen

Denna information är sådan information som C Security Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2020