DELÅRSRAPPORT FÖR C SECURITY SYSTEMS AB (publ.) JANUARI - JUNI 2020

PERIOD 1 APRIL - 30 JUNI  2020

• Nettoomsättningen uppgick till 556 tkr (469)
  • Rörelseresultatet uppgick till -610 tkr (-764)
  • Resultatet före skatt uppgick till -612 tkr (-770)
  • Resultatet per aktie var -0,01 kr (-0,02)
  • Kassaflödet uppgick till -21 tkr (-929)

PERIOD 1 JANUARI - 30 JUNI  2020

• Nettoomsättningen uppgick till 802 tkr (978)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 482 tkr (-1 383)
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 489 tkr (-1 397)
  • Resultatet per aktie var -0,02 kr (-0,03)
  • Kassaflödet uppgick till -2 002 tkr (-1 669)

• Försäkringsbolaget AXA och försäkringsmäklaren GSY har för den franska marknaden godkänt C-pod Lite och beslutat att båtägare som installerar C-pod Lite får samma premiereduktion som med C-pod. C-pod Lite är anpassad för mindre båtar och besluten väntas öppna upp för större volymer
  • I Italien har försäkringsbolaget Allianz beslutat erbjuda C-pod och C-pod Elite som en del av försäkringslösningen till båtkunder i kombination med premiereduktion
  • Franska båttillverkaren Allures Yachting har beslutat om installation av kompletta C-pod system inklusive sensorer som standardutrustning i sin modell Allures 40,9
  • Franska båttillverkaren Rhea Marine har valt C-pod Lite som standardutrustning i sin nya båtmodell Rhea 32
  • Italienska båttillverkaren Castoldi har valt C-pod Lite som standardutrustning i sin nya båtmodell Jet Tender 27 motor boat samt erbjuda produkten som option till övriga modeller
  • Ny VD tillträdde 1 mars

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Lansering av ny app till C-pod Lite
  • Lansering av nya innovativa C-pod Mini på den svenska marknaden
  • Ny webbshop för den svenska marknaden

• Förvärv av Spåra Group AB som kommer bli ett helägt dotterbolag
  • Samarbetsavtal med italienska försäkringsbolaget Allianz Spa

KOMMENTARER FRÅN VD

Effekterna av Covid-19 på människor, samhälle och ekonomi blir allt tydligare. Vi sätter medarbetarnas säkerhet främst och arbetar hemifrån i den utsträckning arbetet tillåter och vi avstår helt från utlandsresor. Vi har än så länge inte haft några sjukdomsfall vilket vi är mycket tacksamma för.

Covid-19 har haft en negativ påverkan på exportförsäljningen under kvartalet. Det beror till stor del på påtvingade produktionsstopp hos båttillverkare som utgör en viktig kundgrupp för oss i framför allt Frankrike och Italien. Båtanvändningen har också rent allmänt varit mycket låg på kontinenten vilket har lett till färre beställningar från befintliga båtägare.

Trots dessa svåra omständigheter föll nyförsäljningen med endast 7% på exportsidan jämfört med andra kvartalet 2019 – ett styrkebesked som visar att vi har gjort rätt investeringar i affärsutveckling och att vi står väl rustade för tillväxt när pandemin så småningom släpper sitt grepp.

Tappet i nyförsäljningen på exportmarknaderna kompenserades mer än väl av en kraftigt ökad nyförsäljning i Sverige som mer än fördubblades jämfört med andra kvartalet 2019. Sammantaget ökade den totala nyförsäljningen med nästan 40%.

Det är vårt nylanserade larmsystem C-pod Mini som står för försäljningsökningen Sverige i kombination med vår nya svenska webbshop. C-pod Mini tillhör nästa generations larmsystem för det uppkopplade båtlivet som tack vare innovativ teknik är mindre, strömsnålare och smartare än alla konkurrerande produkter på marknaden. Den genomsnittliga bindningstiden för C-pod Mini är över 2,5 år vilket är över förväntan och bidrar till en mycket god marginal.

Kostnaden för kundanskaffning på våra nya e-handelsplattform är lägre än kalkylerat och

väsentligt lägre än i traditionella försäljningskanaler. Den kommer att sjunka ytterligare i takt med att den organiska trafiken ökar och kundbasen breddas.

Framgången med C-pod Mini och den nya svenska webbshoppen visar på potentialen i vår planerade lansering av produkten på exportmarknaderna under 2021 och styrkan i vår e-handelsstrategi.

Den enskilt viktigaste affären för CSEC under perioden är samarbetsavtalet med det italienska försäkringsbolaget Allianz Spa som kommer att marknadsföra och sälja bolagets larm- och övervakningssystem till sina båtförsäkringskunder till förmånliga villkor. Samarbetet är unikt i så måtto att ett stort försäkringsbolag agerar återförsäljare av våra produkter.

Spåra Group AB kommer bli ett helägt dotterbolag till CSEC. Beslutet om uppköpet var enhälligt på bolagets bolagsstämma och inga aktieägare i Spåra har tackat nej till erbjudandet att erhålla aktier i CSEC i utbyte mot sitt innehav i Spåra Group AB.

Spåra har utvecklat en unik patentsökt teknikplattform för positionering och övervakning baserat på den senaste cellulära kommunikationstekniken. Spåra är tidigt ute och har ett tekniskt försprång på en starkt växande IoT-marknad för övervakning av uppkopplade rörliga enheter.

I slutet av detta tredje kvartal kommer Spåra att lansera nästa generation av trackers på den svenska konsumentmarknaden. Parallellt för Spåra ett antal affärsdialoger med företag i olika branscher.

Håll er friska och krya!

Jacob LundbergVD, C Security Systems AB (publ.)

För ytterligare information kontakta VD Jacob Lundberg eller styrelseordförande Robert Tejme på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.se

C Security Systems AB utvecklar och säljer webbaserade larm- och övervakningssystem. Systemet fungerar globalt och är framtaget för fordon. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod och är främst avsedda för fritidsbåtar.