Kommuniké från årsstämma i C Security Systems AB

Aktieägarna i C Security Systems AB (publ.), 556849-1368, har den 7 april 2022 hållit årsstämma i företagets lokaler i Bromma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning

Årsstämman godkände och fastställde resultaträkning och balansräkning.

Disposition av bolagets förlust

Årsstämman godkände att bolagets förlust, uppgående till – 12.917.418 SEK balanseras i ny räkning enligt förslag i bolagets årsredovisning.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör
Årsstämman beslutade att bevilja tidigare styrelseledamot Mikael Jung samt nuvarande styrelseledamöterna Robert Tejme, Martin Hägerdal, Olof Nordlander, Per Söderström, Lars Tegborg och verkställande direktör Jacob Lundberg ansvarsfrihet gentemot bolaget för den tid årsredovisningen omfattar.

Fastställande av arvoden till styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade att revisorn kommer att ersättas enligt godkänd räkning. Vidare beslutade årsstämman, enligt styrelsens förslag, att styrelsearvode för styrelsearbete fram till nästa årsmöte till styrelseledamöter skall utgå med SEK 30.000 vardera och med SEK 45.000 till styrelsens ordförande.

Val av styrelse, styrelsesuppleanter och revisorer fram tills nästa årsstämma

Årsstämman omvalde styrelseledamöter Robert Tejme, Martin Hägerdal, Olof Nordlander och Lars Tegborg för tiden till nästa årsstämma. Jacob Lundberg valdes till ny styrelseledamot. Per Söderström avböjde omval.

Årsstämman omvalde Johan Engdahl till revisor och till revisorssuppleant Michael Christensson i bolaget för tiden fram till nästa årsstämma.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman godkände styrelsen förslag att öka bolaget aktiekapitalgränser från idag lägst SEK 1 400 000 och högst SEK 5 600 000 till lägst SEK 4 200 000 och högst

SEK 16 800 000 samt öka bolagets aktiegränser från idag lägst 100 000 000 aktier och högst 400 000 000 aktier till lägst 300 000 000 aktier och högst 1 200 000 000 aktier. Syftet med ökningen är att underlätta för bolaget och styrelsen att snabbt kunna agera om mer rörelsekapital kan behövas för en kraftigare internationell expansion eller för företags- eller teknikförvärv.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att genomföra nyemission

Årsstämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt fatta beslut om nyemission av aktier och/eller emission av konvertibla skuldebrev och/eller teckningsoptioner. Genom beslut med stöd av bemyndigandet skall aktiekapitalet samt antal aktier kunna ökas med högst vad som följer av nuvarande bolagsordning. Bemyndigandet skall innefatta rätt att besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner med bestämmelse om apport eller kvittningsrätt eller eljest med villkor. Syftet med bemyndigandet och möjligheten att avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra för styrelsen att tillföra bolaget bl.a. rörelsekapital, kapital för företagsförvärv och/eller förvärv av tekniklösningar. Bemyndigandet skall kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen, dock längst till nästa årsstämma. För att inte bolagets nuvarande aktieägare skall missgynnas i förhållande till den eller de utomstående placerare som kan komma att teckna aktier och/eller teckningsoptioner i bolaget, finner styrelsen lämpligt att emissionskursen bestäms vid emissioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till nära den marknadsmässiga nivå som bolagets styrelse vid varje enskilt tillfälle bedömer råda. Styrelsen skall äga rätt att fatta beslut om de detaljerade emissionsvillkoren.

Beslut om att ge styrelsen mandat att göra smärre ändringar i på årsstämman tagna beslut för att genomföra registrering hos Bolagsverket och Euroclear

Årsstämman beslutade att ge styrelsen mandat att göra smärre ändringar i på årsstämman tagna beslut för att genomföra registrering hos Bolagsverket och Euroclear.

C Security Systems AB (publ.)

M: +46 70 919 91 44

IoT-bolaget C Security Systems, baserat i Stockholm, utvecklar, marknadsför och säljer högteknologiska skydds- och övervakningssystem på den globala marknaden under varumärkena Spåra och C-pod. Vår affärsidé är att skapa trygghet och förenkla för människor och företag genom att erbjuda smarta sensorsystem för att skydda människor, djur och rörliga tillgångar.