Premiär för Spåra Hund – en svenskutvecklad, världsunik spårsändare för hundar

Butiken öppnar - välkommen!

​​​​​​

Idag är det säljstart för Spåra Hund, en världsnyhet på marknaden för GPS-trackers för hundar, som tack vare integrationen mellan solcellen Powerfoyle™ och Spåras, i test hyllade tracker, erbjuder en oöverträffad trygghet och smidighet. Inget mera strul med att hålla spårsändaren laddad.

Spåra är en svenskutvecklad GPS-tracker, som till skillnad från många liknande produkter på marknaden även fungerar i den senaste generationens mobilnät, vilket gör den både strömsnål och tillförlitlig. I Spåra Hund kombineras den unika spårsändaren med svenska Exegers tåliga solcellsteknik Powerfoyle™, vilket gör den till världens första självladdande GPS-spårare för hundar.

- Vår strömsnåla tracker i kombination med Exegers innovativa teknik har resulterat i en spårsändare som saknar motstycke på marknaden och vi övertygade om att den kommer att tas emot väl av landets hundägare, säger Jacob Lundberg, vd på C Security Systems som utvecklat Spåra Hund.

Motsvarande produkter på marknaden behöver laddas återkommande och har en begränsad batteritid, vilket innebär att de riskerar att ladda ur under tiden man letar efter sin hund. I och med att Spåra Hund laddas automatiskt av den solcell som sitter integrerad i selen behöver man inte oroa sig för något av detta.

Enligt statistik från Jordbruksverket har trenden från pandemiåren 2020 och 2021, med rekordmånga registreringar av hundar fortsatt under 2022. Under årets första fem månader tillkom nästan 30 000 nyregistreringar i det så kallade hundregistret. Med många nya hundägare och många som kanske tar med sig hunden ut på semester ökar också riskerna för att hundar springer bort.

- Alla som försökt hitta och få tag på en bortsprungen hund vet hur svårt det kan vara, men det många inte vet är att hundar som kommer bort från sin flock väldigt snabbt går in i ett överlevnadsläge, där de på sätt och vis förvildas och alltså slutar komma när man ropar på dem och kan bege sig längre bort än de vanligtvis skulle göra. En tracker är ett jättebra komplement här – den ger en extra trygghet och är ett utmärkt stöd för att lokalisera en bortsprungen hund, säger etologen Anna-Maria Svedberg, Spåras hundexpert.

Spåra Hund finns tillgänglig för försäljning från och med idag via Spåra Hund. Priserna börjar på 119 kronor per månad för en tremånaders prenumeration, men spårsändaren kan även köpas för 2 990 kronor med  12 månaders service.

M: +46 70 919 91 44

IoT-bolaget C Security Systems, baserat i Stockholm, utvecklar, marknadsför och säljer högteknologiska skydds- och övervakningssystem på den globala marknaden under varumärkena Spåra och C-pod. Vår affärsidé är att skapa trygghet och förenkla för människor och företag genom att erbjuda smarta sensorsystem för att skydda människor, djur och rörliga tillgångar.