C Technologies årets IT-företag

C Technologies årets IT-företag C Technologies har utsetts till årets IT-företag av Veckans Affärer i samband med att tidningen igår publicerade listan över Sveriges 500 största IT-företag. Detta är den senaste i raden av internationellt betydande utmärkelser som tilldelats C Technologies och företagets ledande produkt läspennan C-Pen. "Vi är glada och stolta över att väljas till årets IT-företag", säger Christer Löwgren, vd C Technologies. "Det är en prestigefylld utmärkelse med högt uppmärksamhetsvärde i svenskt näringsliv. Framför allt innebär den en konkret positiv återkoppling för våra medarbetare. Den visar att vi gör ett bra jobb och skapar ökad motivation inför framtiden." I november 1999 vann C Technologies med C-Pen det europeiska IST-priset, som utdelas gemensamt av de europeiska ingenjörsvetenskapsakademierna - Euro-CASE - och IST-programmet inom Europakommissionen. C Technologies fick ett av tre likvärdiga storpriser i konkurrens med 261 företag från 27 länder. Bland andra tidigare utmärkelser kan nämnas: I Juni 1999 utsågs C-Pen till Bästa Produkt på CeBIT i Hannover av tidningen PC World. I april 1999 vann C Pen det prestigefyllda "Svenska konstruktion & designpriset", instiftat av Ny Teknik, Nutek och Svenska Mässan. På Australiens största IT-mässa, PC IT 99 i Sydney, i mars 1999, vann C-Pen i hård konkurrens med mer än 200 av världens ledande IT-företag utmärkelsen Best Product of Show Award. Redan omedelbart efter lanseringen i slutet av 1998 gick C-Pen till final i gruppen bärbara produkter på Comdex-mässan i Las Vegas. C Technologies AB (publ) är ett ungt, svenskt IT-företag med spetskompetens inom om-rådena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen, som läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst till PC via IR eller Bluetooth. Pennan kan också översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder. C Technologies-koncernen har idag ca 75 anställda med huvudkontor i Lund. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Ericsson Mobile Communications, SEB Fonder och Metallindustriarbetareförbundet.C Technologies aktie är noterad på Nya Marknaden vid Stockholms Fondbörs, och noteras på Stockholmsbörsens O- lista i juni i år. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00360/bit0002.pdf