Camanio Care lanserar nya digitala terapidjur

Camanio Care AB skriver distributionsavtal med Ageless Innovation och välkomnar nya digitala katter och hundar in i sortimentet. De interaktiva terapidjuren finns tillgängliga i Camanio Cares webbshop som fortsätter att utvecklas. Webbshoppen erbjuder ett smidigt och enkelt tillvägagångssätt för kunder att ta del av Camanio Care’s utbud av produkter.

Terapidjuren utvecklades av ett innovationsteam för att ge glädje och trygghet till äldre med demens. De interaktiva husdjuren med integrerad teknologi har tilldelats ett flertal priser, bland annat av Amerikas Demensförbund. Utformningen av produkterna baseras på klinisk forskning, marknadsundersökningar och insikter från äldre och deras närstående.

Smarta terapidjur för sällskap och social interaktion
De sociala fördelarna med dessa terapidjur är påtagliga och utan den kostnad, skötsel och tid som vanliga husdjur annars kräver av vårdorganisationer. Digitala terapidjur kan användas för att bidra till att motverka oönskade symptom av demenssjukdom så som oro, apati, sömnsvårigheter och ångest. Samtidigt kan djuren öka ett personligt engagemang och ge positiv stimulans.

Terapidjuren upplevs som realistiska både utseendemässigt och när det kommer till materialval och ljud. Inbyggda sensorer och funktioner skapar en verklighetstrogen upplevelse:

• Inbyggda sensorer som svarar på beröring och rörelse
  • Verklighetstrogen päls och autentiska ljud
  • Vibrapurr – katten har ett realistiskt spinnande som känns i kroppen
  • BARKBACK – hunden uppfattar röster och svarar
  • Hjärtslag – känn hundens hjärtslag

Meningsfullt engagemang
Att umgås med terapidjuren skapar en personcentrerad upplevelse som förbättrar livskvaliteten för äldre med demens. Vidare kan de digitala husdjuren bidra till minskad användning av antidepressiva mediciner och erbjuder tillfälle för interaktion mellan äldre, närstående och vårdgivare. Forskning visar att sessioner om ca 15–30 minuter är tillräckligt för att skapa effekt.

Terapidjuren breddar Camanio Cares utbud av produkter för Aktivering och Smart vård i hemmet, och är ytterligare ett steg framåt för företagets vision att skapa en värdig och meningsfull framtid med smarta och användarvänliga produkter och tjänster.

Vänligen besök wwww.camanio.com/sv/webbshop för mer information.

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar innovativa lösningar för god omsorg i hemmet med individen i fokus. Bolaget erbjuder digitala tjänsteplattformar för en digital omsorg, robotik, hjälpmedel och gamification med produkter såsom VITAL, BikeAround™, Bestic® och Giraff™. Genom tre fokusområden; aktivering, måltid och digital omsorg, önskar Camanio Care stödja människors grundläggande behov och öka tillgängligheten och kvaliteten inom vård och omsorg. Camanio Care AB har idag sitt huvudkontor i Stockholm, ett dotterbolag i USA, Camanio Care Inc., samt distributörer i Asien, Mellanöstern, Hong Kong, Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs mer om bolaget på vår hemsida www.camanio.com