Kalmar är årets förebyggande kommun

Drogförebyggande arbete prioriteras och alla drar år samma håll, säger Roger Holmberg, ordförande för socialnämnden i Kalmar kommun.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) tilldelar Kalmar kommun priset Årets förebyggande kommun. Kommunen har på ett föredömligt och framgångsrikt sätt tagit initiativ till, inspirerat, implementerat, drivit och förvaltat ett ANDT-förebyggande arbete.

- Kalmar har som nästan ingen annan kommun i Sverige lyckats med att bibehålla ett välfungerade ANDT-förebyggande arbete under många års tid, säger CAN:s direktör Håkan Leifman.

Det finns många skäl till det, säger Håkan Leifman.

- Ett av dessa är tydligheten från politikens sida, ett annat är att kommunen återkommande har deltagit i nationella utvecklingsarbeten. Ett tredje är att drogsamordaren varit exceptionellt drivande och sannolikt slitit ut dussintal par skosulor under sina år, säger Håkan Leifman.

Roger Holmberg, ordförande för socialnämnden i Kalmar kommun, säger att man är överens mellan partier och kommunledning om att drogförebyggande arbete är viktigt.

- När föreningsliv och näringsliv ställer upp helhjärtat blir det bra. Vi drar åt samma håll. Nu måste vi fortsätta jobba på detta sätt för det kommer alltid nya generationer som vi måste vinna i kampen mot droger, säger Roger Holmberg.

CAN har valt ut vinnaren utifrån ett Preventionsindex. Preventionsindex omfattar både faktorer som policy och struktur och genomförande av insatser för att minska tillgång och efterfrågan. Priset - förutom äran – är ett vandringspris i form av ett konstverk skapat av konstnären Nina Svensson, baserad i Stockholm.

Juryn för 2018 har bestått av representanter från CAN, IQ, Länsstyrelsen i Uppsala län, Norrtälje kommun (Årets förebyggande kommun 2017) och Sveriges landsråd för alkohol- och narkotikafrågor (SLAN).

Kontakt:
Daniel Carlryd
0723-714317, daniel.carlryd@can.se

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. Vi genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. CAN är en ideell förening med medlemsorganisationer och med ombud i alla län. Läs mer om oss på can.se.