Svenska lottköpare bidrar med miljoner till cancerforskning

PostkodLotteriets Rickard Sjöberg delade i går ut rekordsumman 945 miljoner kronor till 40 förmånstagare vid en tillställning på Tyrol i Stockholm. För Cancerfondens räkning tog generalsekreterare Stefan Bergh emot fantastiska 31 miljoner kronor.

– Vi är oerhört glada över det fantastiska bidraget från PostkodLotteriet. Under de 60 år som Cancerfonden existerat så har överlevnaden i cancer fördubblats. Landets alla postkodprenumeranter bidrar på ett högst konkret sätt till denna positiva utveckling, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare.

Stefan Bergh menar att lotteriets grundidé – möjligheten för lottprenumeranten att vinna pengar på sin gatuadress - är här för att stanna.

– Att via ditt postnummer bidra till behjärtansvärda ändamål, samtidigt som du har chans att vinna miljonvinst, förenar på ett oslagbart sätt nytta med nöje. Det visar inte minst den stora publik som varje helg bänkar sig framför TV4-programmet PostkodMiljonären.

Sedan starten 2005 har svenska PostkodLotteriet delat ut mer än 2,8 miljarder kronor till den ideella sektorn.

– Rekordutdelningen står i relation till hur många lotter vi säljer. Vi har gått från att vara ett helt okänt lotteri till att sälja drygt 1,6 miljoner lotter i månaden, vilket måste anses vara ett tydligt kvitto på att en stor del av svenska folket uppskattar det vi gör, säger PostkodLotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke.

PostkodLotteriet säljer varje månad över en miljon lotter och varje helg ser ca två miljoner tittare på lotteriets tv-program PostkodMiljonären i TV4.

Svenska PostkodLotteriet, som är en del av holländska Novamediakoncernen, delar årligen ut hela vinsten till ideella organisationer. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är Svenska PostkodLotteriet världens tredje största privata givare till ideell verksamhet. Listan toppas av Bill & Melinda Gates Foundation.

För mer information, kontakta:
Lars-Gunnar Ericson PR- och pressansvarig, Cancerfonden, tfn 08-677 10 38 eller e-post lars-gunnar.ericson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag