Capona säljer hotellfastighet i Trondheim - reavinst ca 10 MSEK

Capona säljer hotellfastighet i Trondheim- reavinst cirka 10 MSEK Capona säljer sin hotellfastighet Scandic Hotel Trondheim för cirka 47 MSEK och med en reavinst om cirka 10 MSEK. Köpare är Realinvest AS, Bybroen Bolig AS och Realbo AS (s.u.s). Fastigheten tillträds av köparna 2003-10-01. Anledningen till att Capona säljer hotellfastigheten beror främst på att marknaden i Trondheim för lång tid framöver kommer att lida av överkapacitet. Under 2003 kommer Trondheim att få ett tillskott av nästan 400 hotellrum. I dagsläget finns det cirka 1 800 hotellrum. "Att lämna Trondheim är ett beslut som mognat fram under en längre tid och beror främst på nytillskottet av hotellrum som för lång tid framöver nästan helt omöjliggör lönsamhet på marknaden.", säger Olle Persson, VD i Capona AB. KORT OM CAPONA Capona, som äger och aktivt förvaltar hotellfastigheter, är ett av de ledande hotellfastighetsbolagen på den nordiska hotellfastighetsmarknaden. Fastighetsbeståndet består av totalt 42 hotellfastigheter varav 32 är belägna i Sverige, fem i Norge, tre i Danmark och två i Finland. Det totala antalet hotellrum uppgår till cirka 6 700. Capona är noterat på O-listan vid Stockholmsbörsen under beteckningen CAPO. Namnet Capona kommer från det latinska ordet caupona som betyder hotell. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA: Olle Persson, Verkställande direktör Capona AB, tel. +46 8 446 59 72 E-post: olle.persson@capona.se Clas Hjorth, vVD Capona AB, tel. +46 8 446 59 71 E-post: clas.hjorth@capona.se Detta och tidigare pressmeddelanden finns även på www.capona.se. EKONOMISK INFORMATION LÄMNAS VID FÖLJANDE TILLFÄLLEN: Delårsrapport per 2003-03-31 torsdagen den 24 april 2003 Delårsrapport per 2003-06-30 onsdagen den 16 juli 2003 Delårsrapport per 2003-09-30 torsdagen den 16 oktober 2003 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00920/wkr0002.pdf