Bolagsstämma i Cardo

Vid dagens ordinarie bolagsstämma i Cardo AB omvaldes styrelseledamöterna Tuve Johannesson, Berthold Lindqvist, Fredrik Lundberg, Lennart Nilsson, Bengt Pettersson, Anders Rydin och Kjell Svensson.

Vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet utsågs Fredrik Lundberg till styrelsens ordförande och Lennart Nilsson till vice ordförande.

Utdelning

Stämman fastställde enligt styrelsens och verkställande direktörens förslag en ordinarie utdelning om 8:00 kronor per aktie och en extra utdelning om 32:00 kronor per aktie; totalt 40:00 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning fastställdes till den 10 april 2003 och utdelningen beräknas utsändas från VPC AB den 15 april 2003.

Nomineringskommitté

Stämman beslöt att utse en nomineringskommitté bestående av styrelsens ordförande, som skall vara sammankallande, samt en representant för envar av bolagets tre största aktieägare per den 30 september varje år. Offentliggörande av ledamöterna skall ske i samband med delårsrapporten för tredje kvartalet. Nomineringskommitténs uppgift är att inför ordinarie bolagsstämma framlägga förslag avseende val av styrelse, i förekommande fall revisorer, samt arvoden.

Ekonomisk information

Rapport för perioden januari-mars 2003 publiceras den 6 maj, för perioden januari-juni den 12 augusti samt för perioden januari-september den 29 oktober 2003.

Malmö den 7 april 2003

VD och koncernchef Kjell Svenssons anförande vid bolagsstämman återges på Cardos webbplats www.cardo.se