Castcom kombinerar WAP och IP-telefoni

Castcom kombinerar WAP och IP-telefoni -Castcoms företagslösning utvidgas med stöd för mobilt Internet Castcom utvecklar i samarbete med NetLight nya kommunikationslösningar baserade på WAP, IP telefoni och Internetteknik. Parterna avser att gemensamt utveckla funktioner som ökar användbarheten och ger mervärde till Castcoms produkter. Genom samarbetet förstärker företagen ytterligare sina respektive positioner på marknaden. Det första steget i det långsiktiga samarbetet mellan Castcom AB och Netlight Consulting AB, är lanseringen av Castcom Connect Anywhere. Castcom Connect Anywhere ger nya tjänster till mobila användare av Castcoms företagslösning via WAP. Lösningen baseras på den befintliga produkten Castcom Connect och WAP-accessen utvecklas av Netlight. Castcom Connect är ett mjukvarubaserat intranätsystem som tar hand om all form av kommunikation - telefonsamtal, e-post, röstbrevlåda, videokonferenssamtal med mera och kan därmed ersätta företagsväxeln. Med WAP och Castcom Connect i kombination kommer ett företags katalogtjänster och hänvisningssystem att kunna skötas mobilt. Dessutom kan en mobil användare direkt se om den man tänker kontakta på företaget är tillgänglig utan att behöva göra misslyckade samtalsförsök Det här är första steget mot ett fördjupat samarbete. Liksom datakom och telekom konvergerar, konvergerar i dag fast och mobil kommunikation. Våra företag kompletterar varandra, vi är ledande på varsitt håll inom den nya kommunikationsvärlden och kan därför erbjuda sådana gränsöverskridande lösningar som behövs för att täcka moderna kommunikationsbehov, säger Anders Larsson, vd, NetLight. Det är oerhört spännande att kunna ge en försmak av de utvecklingsmöjligheter vi ser med kombinationen av mobilt internet och IP- telefoni. Tack vare flexibiliteten i vår produktplattform och Netlights expertis inom WAP, har vi på mycket kort tid lyckats göra ett demonstrationsexempel som kan nås redan idag via Castcoms hemsida - www.castcom.com. Bra partnersamarbeten är en förutsättning för att kunna ta en ledande roll inom vårt område, säger Thomas Olsson, vd och grundare, Castcom AB. NetLight arbetar med affärsutveckling och systemutveckling inom mobilt Internet. Företaget bildades i oktober 1999 och backas upp av riskkapitalbolaget Idékapital samt en stark styrelse med bland andra förre finansministern Erik Åsbrink och Stig Nordfelt som har lång erfarenhet av svenskt näringsliv, bland annat som styrelseledamot i Hennes & Mauritz och mjukvaruföretaget IBS. Bland NetLights kunder finns bland andra Nokia, Ericsson, Mobileposition.com, Castcom, SilverStream, och Merck & Company. Företaget har även tekniksamarbeten med ett antal företag som till exempel Dagaz AB, Goyada och Sublime. Castcom AB (publ) grundades 1998. Bolaget utvecklar och marknadsför användarvänliga, affärskritiska programvaruprodukter för förbättrade mänskliga kontakter över Internet, bredbandsbaserad Internet samt IP- telefoni. Lösningarna gör det möjligt för sajter och portaler att öka interaktivitet och mänsklig kontakt med besökare på Internet. T ex kan e- handelsföretag, genom Castcoms produkter, förbättra kundservicen och öka försäljningen över nätet. Castcom finns noterat på Nya Marknaden, med beteckning "CCOM". Vid frågor, kontakta: Castcom AB, Thomas Olsson, VD, thomas.olsson@castcom.com, 070-575 81 92, 08-520 106 90 NetLight Consulting AB, Anders Larsson, VD, anders@netlight.se, 0709-109187, 08-783 7160 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00130/bit0002.pdf