Catena avvaktar fortsatt förhandling med Coop

Givet förändrade marknadsförutsättningar har Catena AB och Coop Logistik AB enats om att inte fullfölja den avsiktsförklaring som tidigare upprättats mellan parterna.

2020-04-03 kl. 08:30

Avsiktsförklaringen mellan Catena AB och Coop Logistik AB omfattade förvärv av del av fastigheten Aspestahult 1:1 i Eskilstuna samt nybyggnation av ett cirka 105 000 kvm stort automatiserat lager. Med hänvisning till förändrade marknadsförutsättningar har parterna enats om att villkoren i avsiktsförklaringen inte längre är aktuella.

- Givet omvärldsutvecklingen bedömer vi att den klokaste vägen framåt för oss är att pausa affären, vår relation med Coop är mycket god och vi ser fram emot fortsatt dialog när marknaden har stabiliserats, kommenterar Benny Thögersen, VD på Catena.

Benny Thögersen, VD
benny.thogersen@catenafastigheter.se

Maths Carreman, Regionchef Stockholm
maths.carreman@catenafastigheter.se

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar, äger och förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att uppvisa ett starkt kassaflöde som möjliggör en stabil utveckling och ger aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 16 270,5 Mkr per 31 december 2019. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Mid Cap.

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.