Cell Network, SAS och eTV gör det möjligt att beställa resor via TVn

Cell Network, SAS och eTV gör det möjligt att beställa resor via TVn Från och med den 3 maj går det att beställa resor från tv-soffan. Det är SAS som lanserar ett bokningssystem på digital-tv via den interaktiva TV- kanalen eTVs plattform. Tjänsten är utvecklad av Cell Network och är den första i sitt slag i världen. - Det här är ett nytt och spännande sätt att marknadsföra resor, säger Ola Strangeways, Manager New Technology Communication på SAS. Vi är först i världen med att låta kunderna beställa resor genom digital-tv. Idag går det att välja mellan tre utvalda weekendresor till Europeiska huvudstäder och beställa flyg och hotell. Det går att beställa direkt, söka mer information eller be SAS att ta kontakt per telefon. - Det finns många skäl att utnyttja tv-mediet för interaktivitet, säger Magnus Granqvist, VD för Cell Interactive TV. Det är ofta när folk tittar på reseprogram, nyheter och dokumentärer som lusten att resa vaknar. Då ska det finnas möjlighet att boka direkt från TV-soffan. Och det här är första steget i utvecklingen av en komplett tjänst. För att kunna beställa resor från tv-soffan behöver man en digital-tv-box. Tittarna använder fjärrkontrollen för att klicka sig in på SAS resetjänst som dygnet runt finns tillgänglig på eTVs plattform i det marksända digital-TV-nätet. Efter bokning via TV:n skickas biljetterna direkt hem i brevlådan. (Visuell skärmdump av bokningstjänsten finns nedladdningsbar hos www.cellitv.com) Om Cell Interactive TV Cell Interactive TV är Skandinaviens ledande konsultbolag för interaktiva tjänster och e-handelslösningar för interaktiv TV. Bolaget bistår TV- kanaler, plattformsoperatörer, annonsörer och tillverkare av set-top-boxar med att ta den digitala marknadsplatsen in i vardagsrummet. Cell Interactive TV är ett dotterbolag till Cell Network (publ). För ytterligare information, kontakta: Magnus Granqvist, VD Cell Interactive TV, 08-522 040 42, 0709-56 52 42 (www.cellitv.com) Ola Strangeways, Manager New Technology Communication SAS, 08-797 42 88, 0709-97 42 88 (www.scandinavian.net) Bo Blåeldh, VD eTV, 08-566 159 05, 070-552 09 19 (www.etvweb.net) Arvid Liepe, informationschef och Investor Relations, Cell Network AB (publ), 08-522 041 85, 0709-56 51 85 (www.cellnetwork.com) Internetföretaget Cell Network AB (publ), är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Koncernen är ett ledande Internetkonsultföretag för affärsutveckling genom nya digitala media med avsikt att bli ett av de marknadsledande företagen i världen. Bland kunderna finns bland andra General Electric, Telia, Nokia, ABB, Volvo, Telenor, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris, Ericsson, AstraZeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Nationalencyklopedin, Svenskt Flyg, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. För prenumeration och pressreleaser on-line, se www.huginonline.se och www.bit.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00920/bit0002.pdf