Cell Network Estonia lönsammaste IT-företaget i Äripäev-ranking

Cell Network Estonia lönsammaste IT-företaget i Äripäev-ranking Cell Networks estländska företag Assert AS toppar listan över Estlands mest lönsamma IT-företag, i en årlig undersökning genomförd av Estlands ledande finanstidning Äripäev, helägt av Dagens Industri. För tredje året i följd placerar sig Assert bland de fem bästa bolagen och fick i år fick en tredjeplats i totalrankingen. Assert AS, uät Cell Network AS, förvärvades av Cell Network-koncernen i april 1999 år har alltsedan dess uppvisat god lönsamhet och positionerat sig som en ledande leverantör av IT-konsulttjänster i Estland. Verksamheten bedrivs främst inom datakonsulting, systemlösningar och integrering av IT-utrustning. Tjänsterna levereras förutom till den lokala marknaden i Estland även till Sverige och Finland. Asserts förmåga att expandera sin verksamhet genom en kombination av export av kvalificerade tjänster och aktiv bearbetning av den lokala marknaden har imponerat på oss från första början. Företaget har målmedvetet etablerat sig på den baltiska marknaden och har en självklar nyckelroll i vår fortsatta expansion i Östersjöområdet, säger Niklas Flyborg VD och koncernchef Cell Network. De sex parametrarna i undersökningen var: omsättning, tillväxt, nettoresultat - där Assert placerade sig som etta, vinsttillväxt, nettomarginal samt avkastning på totalt kapital. Resultaten publicerades i en specialutgåva av Äripäev, med detaljerade tabeller över samtliga företag i rankingen. På första plats kom Abobasae System AS , tvåa blev Proekspert AS. Undersökningen visar än en gång att vi är ett av de mest etablerade och professionella IT-företagen i Estland. Men för den skull kan vi inte luta oss lugnt tillbaka och vara nöjda med resultaten. Tvärtom kommer vi att arbeta intensivt med att integrera verksamheten med övriga koncernen, och vi ser fram emot att implementera, förädla och utöka vår kompetens, säger Niilo Saard, VD Assert AS. Assert är ett starkt varumärke i Baltikum idag. Som ett led i koncernens varumärkesprofilering byter Assert namn till Cell Network AS under hösten. Ett 50-tal medarbetare arbetar på kontoren i Tallinn och i universitetsstaden Tartu. Bland de välrenommerade kunderna finns Estland Bank of Estonia, Estonian Telecom, Estonian Air, US Embassy, Tartu University, Price Waterhouse & Coopers. I Sverige märks bland andra DEC BCFI, Ericsson Radio Access och i Finland Tieto Corporation och Major Blue Company. För mer information: Niilo Saard, VD Assert AS, tel. +372 62 72 300 Arvid Liepe, Dir. Investor Relations, Cell Network, tel. 08-402 31 91, 0709-565185 Ellinor Bollman, Informationschef, Cell Network, tel. 08-5220 4114, 070- 3473714 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT01000/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT01000/bit0002.pdf