Cell Network förvärvar del i LocusMedicus.net - en medicinsk internettjänst som nu lanseras i sju europeiska länder Genom Cell Networks riskkapitalbolag Cell Innovation, förvärvar bolaget 15% i Locus Medicus International, ett företag som knyter ihop vårdpersonal, läkemedelsindustrin och vårdorganisationer med hjälp av ett webbaserat kunskapssystem. Vårdpersonalen får tillgång till den senaste medicinska vetenskapen, läkemedelsföretagen får en marknadsföringskanal direkt till vårdpersonalen och vårdorganisationerna får skräddarsydda intranät- och internetlösningar. Tjänsten har på kort tid lanserats i Sverige och i Finland och står nu inför fortsatt expansion i Europa. - Cell Network har den kunskap och erfarenhet som vi behöver, säger Pål Török, styrelseordförande och en av grundarna av Locus Medicus International. Dessutom finns Cell Network redan på de marknader i Europa som är intressanta för oss. Cell Networks kunskap om internationella lanseringar skapar goda förutsättningar för vår fortsatta expansion. LocusMedicus.net erbjuder personalen inom vården ett helt nytt sätt att söka medicinsk kunskap och möjligheter att bygga nätverk för kunskapsutbyte kolleger emellan. En sökmotor hjälper vårdpersonalen söka bland omkring fyra miljoner kvalitetssäkrade medicinska dokument från hela världen som finns indexerade idag. Sökmöjligheten är personanpassad och tjänsten skapar automatiskt en personlig profil för varje användare. Läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal får genom LocusMedicus.net tillgång till den senaste forskningen. Detta kommer patienterna till del genom att de får en behandling som svarar mot den mest aktuella kunskapen om deras specifika sjukdom. - Locus Medicus International är ett välskött företag som redan har tagit sina första steg, säger Kristina Ahlberg, tf vd i Cell Network Innovation AB. Vi går in med kapital och Cell Networks hela kompetensportfölj i en spännande bransch med stora utvecklingsmöjligheter. Förutsättningarna för framgång är stora genom att företaget erbjuder både ökad kvalitet och produktivitet i vården. Det leder till att alla blir vinnare - patienter, personal, vårdorganisationer och läkemedelsindustrin. Ägare i Locus Medicus International, förutom Cell Innovation, är grundarna Pål Lindström, läkare och Pål Török, grundare av och tidigare vVD på 25 timmar samt Investmentbolaget Bure. Bland övriga ägare finns Praktikertjänst, Result Venture Knowledge , Spray och Leif Edvinsson, tidigare Director of Intellectual Capital på Skandia. Cell Network Innovation AB är ett helägt dotterbolag till Cell Network. Bolaget gör riskkapitalinvesteringar med fokus på internetrelaterade affärslösningar inom segmentet business- to-business, på samtliga europeiska marknader. För ytterligare information, kontakta: Kristina Ahlberg, tf vd Cell Network Innovation, tel:08-522 041 21, 0709-56 51 21 Ellinor Bollman, informationschef Cell Network, tel: 070-347 37 14 Pål Török, styrelseordförande Locus Medicus International, tel: 08-772 28 60, 0701-88 71 10 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00430/bit0002.pdf