Cell Network och Art Technology Group tog Kimoda från vision till verklighet

Cell Network och Art Technology Group tog Kimoda från vision till verklighet Kimoda heter den nya interaktiva portalen för barn och vuxna. Bakom satsningen står bland andra Ledstiernan och Polarn O. Pyret. Cell Network ansvarar för hela produktionen och Art Technology Group (ATG) står för mjukvaran som kan skapa personliga relationer till 4,5 miljoner svenska barn och föräldrar. Totalt har 70 personer varit sysselsatta under våren och uppdraget värderas av Cell Network till ca 30 mkr. Det som från början var tänkt som en renodlad e-handelsportal har successivt utvecklats till en mötesplats för barn och vuxna. Familjer med barn från 0 - 13 år kan shoppa från ett brett sortiment av barnkläder, filmer, leksaker och böcker. I ett föräldraforum finns tips, inspiration och erfarenheter. Dessutom finns Kimoda Kids - spelhörnan där barn i åldrarna 5 - 10 år kan leka sig till ny kunskap. Arbetet med att utveckla Kimoda har kunnat ske på kort tid genom att utvecklingen av affärsidén, konceptet och varumärkesstrategin skett parallellt med systemutvecklingen. - Utvecklingsarbetet har varit mycket lyckat tack vare att vi kunde sitta i Cell Networks lokaler och att de hade ett helhetsansvar för projektet, säger Anna-Carin Månsson, vd för Kimoda. Vi ville skapa en portal för upplevelser, där den enskilde besökaren får känslan av att vara omsluten av just sina intressen. Plattformen som vi gemensamt valde, Dynamo från ATG, ger just en sådan flexibilitet och gör att vi nu kan kommunicera med kunderna på ett personligt sätt. E-handelsplattformen är flexibel och utbyggbar i etapper för att klara en snabb kundtillströmning. Den gör det också möjligt att skapa personliga relationer till kunderna genom att hantera olika språk, valutor och betalningssätt. Det finns också möjligheter att skapa personliga sidor för varje enskild besökare. - Kimodas kommande internationalisering underlättas av plattformens flexibilitet, som gör det möjligt att öka kapaciteten utan onödiga driftsavbrott, menar Peter Ingman, kundansvarig på Cell Network. Samarbetet med ATG, som är den ledande plattformsleverantören inom e- commerce och one-to-one marketing, kommer vi att ha stor nytta av i framtiden. För mer information: Peter Ingman, kundansvarig Cell Network, tel: 08-5220 4179, 070-529 4179 Ellinor Bollman, informationschef Cell Network, tel: 08-5220 4114, 0703-473714 Dan Andersson, vd Norden Art Technology Group, tel: 08-46 310 36, 0709-815310 Anna-Carin Månsson, vd Kimoda, tel: 08-459 13 90, 0709-81 62 10 Om Kimoda: Kimoda, som står för Kids, Moms and Dads, erbjuder kvalitetsprodukter och tjänster på nätet till den moderna barnfamiljen. Internetadressen är www.kimoda.com.Bland ägarna finns riskkapitalbolaget Ledstiernan och klädkedjan Polarn O. Pyret. Kimoda har en internationell styrelse där bland andra Cosimo Gucci, vd för House of Florence, Jan Carlzon, styrelseordförande i Ledstiernan och Tony Salter, vd för Boxman, ingår. Om Art Technology Group: Levererar e-handels lösningar till mer än 1000 företag över hela världen, bland andra Gevalia, Scandinavia OnLine, Letsbuyit, BMG, Bell Atlantic, Eastman Kodak, Hilton Hotels, Sony Online Entertainment, Microsoft. ATG:s programvarulinje Dynamo hjälper företag använda Internet som affärskanal och lär företagen, bygga och hantera online-relationer till kunder, detta för att mer effektivt marknadsföra, sälja och ge support till produkter och tjänster. Bolaget är noterat på Nasdaq-börsen. Läs mer om ATG på www.atg.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00330/bit0002.pdf