Cell Telecom förvaltar ny programvara för GPRS-basstationer

Cell Telecom förvaltar ny programvara för GPRS-basstationer Cell Telecom har fått i uppdrag att förvalta och vidareutveckla den senaste versionen av plattformsprogramvara för basstationer med GSM- och GPRS-funktionalitet. I november förra året släppte Ericssons Radio Systems version 8 av programvaran till basstationer för mobiltelefoni. Versionen innehåller bland annat GPRS-teknik som ökar kapaciteten för dataöverföring. Cell Telecom, ett nischbolag inom Cell Network-koncernen, har fått uppdraget att externt förvalta och vidareutveckla programversionen de kommande två åren. - Cell Telecom är med sin långa erfarenhet och kompetens inom telekom och outsourcing en kvalificerad part i vårt utvecklingssamarbete, säger Göran Nyblom, Manager BTS Plattform & Transmission Verification, på Ericsson Radio Systems. Cell Telecom kommer att bygga upp kompetens kring version 8, utveckla nya funktioner och versioner av programvaran samt verifiera felrapporter. - Arbetet med projektet sker i våra egna lokaler, men vi kommer även att delta i felsökning på överordnad nivå i nära samarbete med Ericsson Radio Systems, säger Göran Fredriksson, Affärsenhetschef Embedded Systems, Cell Telecom. För mer information: Göran Fredrikson, Affärsenhetschef Embedded Systems, Cell Telecom, 08-675 95 32, 0708-78 03 31 Anders Velander, VD Cell Telecom, 08-675 95 63, 070-521 63 43 Göran Nyblom, Manager BTS Plattform & Transmission Verification, Ericsson Radio Systems tel. 08-757 27 32 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00950/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00950/bit0002.pdf