Första interaktiva digitaltv-showen lanseras i Holland

Första interaktiva digitaltv-showen lanseras i Holland Ett av de populäraste frågesportprogrammen i holländsk tv, Zo Vader Zo Zoon, lanseras på torsdag den 1 februari i en ny, interaktiv digital 'play along' version. Cell Interactive TV, ett dotterbolag inom Cell Network- koncernen, har tillsammans med den holländska tv-kanalen NCRV utvecklat en digital tv-applikation med vilken tittaren själv kan tävla hemifrån. Frågesportprogrammet Zo Vader Zo Zoon är ett av de äldsta och populäraste programmen i holländsk tv, och har sänts kontinuerligt på NCRV i 30 år. Varje vecka ses det av ca 1 miljon tittare, såväl unga som gamla. Premiärsändningen av den interaktiva versionen av programmet sker i digitaltv-kanalen Nederland 1 nu på torsdag den 1 februari 2001 kl 21.07, och blir den allra första av sitt slag i Holland. Den interaktiva applikationen till frågesportprogrammet gör att tittarna varje vecka kan delta i tävlingen hemifrån. Såväl tittarna/medtävlarna som de tävlande i studion ombeds svara på fyra flervalsfrågor med hjälp av sin fjärrkontroll i en tävling mot klockan. Interaktivitet uppmuntras utan att påtvingas tittaren - det är en möjlighet. "Att lösa problemen med synkronisering och timing var avgörande för att projektet skulle bli en framgång och de svenska och holländska teamen på NCRV och Mediakabel har samarbetat mycket bra - det har varit ett härligt projekt att jobba med" säger Magnus Granqvist, VD för Cell Interactive TV. 93% av befolkningen i Nederländerna har tillgång till högkvalitativ kabel- TV, med en potential att leverera 38 Mbits/s. Interaktiv Digital-TV etableras på den holländska marknaden under år 2001 och flera interaktiva program från andra public service-tvbolag är att vänta under året. Zo Vader Zo Zoon kommer sändas på kanalen Nederland 1, på plattformen Mediakabel/Mr Zap. Nederland 1 ansvarar även för distribution av programmen. För ytterligare information, kontakta gärna: Magnus Granqvist, VD, Cell Interactive TV, 08- 522 040 42, 070-956 52 42 (www.cellitv.com) e-post: magnus.granqvist@cellitv.com Om Cell Interactive TV: Cell Interactive TV är det ledande konsultbolaget i Skandinavien för interaktiva tjänster och e-handelslösningar för interaktiv TV. Företaget hjälper TV-kanaler, plattformsoperatörer, annonsörer samt tillverkare av set-top boxar att flytta in den digitala marknaden i vardagsrummet. Cell Interactive TV är ett dotterbolag till Cell Network (publ). www.cellnetwork.com Cell Network är ett av världens ledande företag inom Internet och interaktiva medier. Cell Networks aktier är noterade på OM Stockholmsbörsen på Attract 40-listan/O-listan. Företagets målsättning är att skapa ett världsledande konsultbolag i den nya digitala ekonomin. Cell Network är aktivt i 14 länder med cirka 2000 anställda och 45 kontor. Bland företagets kunder kan nämnas General Electric, Telia, Nokia, ABB, Volvo, Telenor, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris och Ericsson. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT00050/bit0002.pdf