Fräck och fräknig nätkomedi tar Propello till USA

Fräck och fräknig nätkomedi tar Propello till USA MsFreckles.com, den nya siten för stressade karriärkvinnor tar greppet om tillvaron genom en specialproducerad nätkomedi i 52 avsnitt. Cell Networks filmbolag Propello har fått uppdraget att producera nätkomedin om Ms Freckles och hennes arbetsvardag i den nya ekonomin. I höst lanseras den i USA. Sedan i januari i år har arbetet med nätkomedin sysselsatt ett team på 25 personer hos Propello AB i Malmö, bestående av bland annat en designer, animatörer, manusförfattare och skådespelare. Projektet har redan blivit en succé och en av grundarna till Amazon.com, företaget MarketSpace, samt managementkonsulten Monitor vill till hösten lansera siten och nätkomedin i USA. - Underhållning av det här slaget har aldrig gjorts tidigare, inte ens i USA, så det har varit fantastiskt för Propello att som pionjärer vara med och skapa detta, säger Helena Danielsson, producent för MsFreckles- komedin. Att storsatsningen blir internationell i ett tidigt skede ligger naturligt till hands oss och är mycket positivt för vår utländska expansion. Arbetet med nätkomedin har många likheter med TV- och långfilmsproduktion, där Propello bland annat skriver manus och utvecklar karaktärerna. Huvudpersonen är fröken Freckles, 27-årig säljchef på webbyrån SuperDuperAnythingGoes.com och syftet med historien är att underhålla en begåvad målgrupp av unga kvinnor. - Propello förstod tidigt vad vi ville skapa med vår idé och nätkomedin har utvecklats till att vara både underhållande och smart samtidigt, precis det som vi eftersträvade, säger Karin Larsson, innehållsansvarig och grundare av MsFreckles.com. Propello har en professionell inställning och det underlättar samarbetet när vi rör oss i en spännande teknisk miljö med många innovativa lösningar. Nätkomedin planeras till 52 avsnitt, med start den 9 maj 2000. Varje vecka kommer ett nytt avsnitt à tre minuter visas på MsFreckles.com. Om Propello: Propello AB grundades 1984 och är en av Sverige största produktionsbolag för beställningsfilm, reklamfilm, TV-produktion, evenemang och digitala applikationer. Propello omsätter drygt 40 miljoner kronor. I början av 1998 bytte företaget namn från Film&TV Media till Propello film&tv. Från och med april 1999 heter företaget Propello. Bland kunderna finns AstraZeneca, Telia, TetraPak, Ericsson, Perstorp and IKEA. Propello ingår i Cell Network, Skandinaviens största Internetkonsultföretag för affärsutveckling genom nya dgitala medier. För mer information: Helena Danielsson, Producent, Propello AB (publ), tel 040-59 80 16, 0739- 73 34 16 Karin Larsson, Innehållsansvarig och grundare, MsFreckles AB, tel 08-506 061 00, 0709-816211 Internetföretaget Cell Network AB (publ), är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Koncernen är ett ledande Internetkonsultföretag för affärsutveckling genom nya digitala media med avsikt att bli ett av de marknadsledande företagen i världen. Bland kunderna finns bland andra General Electric, Telia, Nokia, ABB, Volvo, Telenor, Renault, Saab, Bank Nationale de Paris, Ericsson, Braathens Malmö Aviation, AstraZeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Nationalencyklopedin, Svenskt Flyg, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. För prenumeration och pressreleaser on-line, se www.huginonline.se och www.bit.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000510BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000510BIT00620/bit0002.pdf