EuroTel väljer CellPoint för positionering

EuroTel väljer CellPoint för positionering Brno, Tjeckien, 9 oktober 2000. CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT; www.cellpt.com) har tecknat avtal med EuroTel Praha sp. o. i Tjeckien för installation av CellPoints plattform för mobila positioneringstjänster och Resource Manager, en tjänst för styrning och övervakning av rörliga arbetsstyrkor och fordon. Avtalet tillkännages under måndagen i anslutning till Invex, Östeuropas största data- och telekommässa, som pågår i Brno hela veckan. "Våra kunder vill förstås fortsätta ligga längst framme i utvecklingen, så vi har initierat de nya tjänsterna för att kunna ge dem möjlighet att använda en högklassig teknik och låta dem få mer valuta för sina pengar", säger Alexander Winkler, vice VD i EuroTel. "Positioneringstjänster genom GSM-nätet lämpar sig mycket väl för till exempel sälj- och transportföretag och budfirmor genom högre effektivitet och lägre kostnader. En annan fördel är låga investeringskostnader, särskilt i jämförelse med GPS-baserade system. Med Cellpoints positioneringsteknik kan EuroTel nu erbjuda sina kunder positioneringstjänster via vanliga mobiltelefoner och SIM-kort." "EuroTel är välkänd i branschen som en tekniskt mycket avancerad operatör, och vi är mycket glada åt att få bli dess partner vad gäller positioneringstjänster", säger Lars Persson, koncernchef för CellPoint Europe. "Det här avtalet understryker ytterligare CellPoints ledande roll inom denna snabbt växande bransch. Särskilt stolta är vi över det faktum att EuroTel begärde in anbud från flera olika företag inom positionering och efter en noggrann utvärdering valde CellPoint!" Genom CellPoints mjukvarubaserade teknik, som testades under sommaren samtidigt som upphandlingen pågick, kan EuroTel nu erbjuda positioneringstjänster genom sitt redan befintliga GSM-nätverk utan att behöva göra några som helst förändringar eller tillägg. Arbetsledare som använder Resource Manager kan effektivt styra och övervaka till exempel rörliga arbetsstyrkor eller fordon av olika slag. Genom att se var arbetslaget befinner sig och därmed kunna lägga ut nya uppdrag snabbt, ökar effektiviteten och möjligheten att snabbare utföra inkommande order. CellPoint har nu installerat sin positioneringsplattform och -tjänster i Sverige, Frankrike, Sydafrika, Thailand och Tjeckien och har också nyligen kungjort telematikavtal i Tyskland och Irland genom dotterbolaget Unwire. För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Inc.: Peter Henricsson, +46 70 755 9820 eller +44 7730 064 077 CellPoint Europe: Lars Persson, +46 70 262 5117 eller +44 7799 885 750 CellPoint Systems AB: Bosse Steiner, tel. 08-633 27 04 EuroTel: Jan Ku@ma¤, tel. +420 2 67 01 11 63 E-post: info@cellpt.com Webbplats: www.cellpt.com EuroTel Praha sp. o. (www.eurotel.cz) är Tjeckiens största leverantör av trådlösa tjänster, och företaget opererar i ett GSM 900/1800-nätverk som kan nå 99 procent av landets befolkning @ mer än 10 miljoner människor. EuroTel har redan introducerat både WAP-tjänster och GPRS såväl som en trådlös portal i sitt nätverk och är känt över hela världen som en mycket framtidsinriktad och tekniskt avancerad operatör. EuroTel ägs till 51 procent av @esky Telecom Inc. och till 49 procent av Atlantic West B.V. Atlantic West ägs i sin tur av Verizon Communications (NYSE:VZ) och AT & T (NYSE:T). CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor och CellPoint Finder! för att hålla reda på vänner och familj. Mer än 60 procent av världens mobiltelefoner uppskattas idag bestå av GSM- telefoner, med mer än 350 miljoner användare. År 2005 uppskattas antalet mobiltelefonanvändare i världen till 1,5 miljarder, varav två tredjedelar GSM-telefoner, och antalet användare av mobilt Internet uppskattas till cirka 1 miljard. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT01030/bit0002.pdf