Nasdaqlistade CellPoint söker notering på O-listan

Nasdaqlistade CellPoint söker notering på O-listan Stockholm den 11 oktober 2000 Nasdaqnoterade CellPoint (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) söker parallellnotering på OM Stockholmsbörsens O-lista. "Orsaken till att vi under en tid har diskuterat notering på en börslista också i Europa är att vår huvudmarknad finns just där", säger Peter Henricsson, styrelseordförande och koncernchef i CellPoint Inc. "Styrelsen har beslutat att ansöka om börsnotering i Sverige, och vi har redan initierat diskussioner med OM Stockholmsbörsen om notering på O-listan så snart som möjligt." Att ansöka om en börsnotering just i Stockholm är ganska naturligt för CellPoint. Majoriteten av koncernens anställda finns i Stockholmsområdet, i Kista respektive Solna (dotterbolaget Unwire), och där sker också huvuddelen av den tekniska utvecklingen. En stor del av företagets aktieägare är svenskar. "Många av våra svenska aktieägare, och andra investerare intresserade av CellPoint, har ofta framfört önskemål om en börsnotering även i Europa, och önskemålen har då i första hand gällt en notering i Stockholm. För ett tag sedan beslutade vi oss för en notering i Europa, och efter utvärdering av de olika börserna kom vi fram till att O-listan i Stockholm var mest lämplig. Men vi behåller vår notering på Nasdaq i USA, och de aktier som ska handlas på O-listan blir svenska depåbevis - med samma mäklararvode som normalt gäller för svenska aktier", säger Peter Henricsson vidare. CellPoint har under de senaste två månaderna annonserat flera kommersiella avtal, varav dotterbolaget Unwire har fått tre order värda totalt mer än 20 miljoner USA-dollar. Cellpoint har också vidareutvecklat sin positioneringsteknik och sina tjänster så att de nu kan nå ut till en bredare marknad. Bland rubrikerna på de senaste pressmeddelandena från CellPoint-koncernen kan nämnas: EuroTel väljer CellPoint för positionering (9 oktober) Unwire får stor order inom positionering (27 september) iMate -ny tjänst för den mobila generationen (26 september) Tele2 först med ny version av Resource Manager (26 september) Alla GSM-telefoner kan nu positionsbestämmas (20 september) Unwire får ny telematikorder värd 26 mnkr (8 september) Unwire får stor telematikorder (28 augusti) Teliachef går till CellPoint (3 augusti) CellPoints samtliga pressmeddelanden finns att läsa på: www.cellpt.com/v2/newsreleases2.htm Bolagsstämma CellPoints bolagsstämma äger rum den 6 december 2000 i Kista klockan 16.00. Alla som är registrerade som aktieägare den 12 oktober 2000 får inbjudan. För mer information, vänligen kontakta: CellPoint Inc.: Peter Henricsson, 070-755 9820 eller +44 7730 064 077 CellPoint Europe: Lars Persson, 070-262 5117 eller +44 7799 885 750 CellPoint Systems AB: Bosse Steiner, informationsansvarig Sverige, tel. 08-633 27 04 eller 0708-850 150. E-post: info@cellpt.com Webbplats: www.cellpt.com Bilder: Nedladdningsbara, högupplösta bilder på Peter Henricsson och Lars Persson finns att hämta på http://www.cellpt.com/v2/mediaservices2.htm. CellPoint Inc. (Nasdaq: CLPT, www.cellpt.com) är ett USA-registrerat företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika som tillhandahåller positions- och telematiktjänster i samarbete med mobila operatörer i hela världen. CellPoints teknik fungerar i GSM-nätverk och är avpassad för vanliga GSM- och WAP-telefoner liksom Internet. Företaget har ett flertal kommersiella tillämpningar för positionering för både företag och privatpersoner, till exempel "Resource Manager" för styrning av rörliga arbetsstyrkor och CellPoint Finder! för att hålla reda på vänner och familj. Mer än 60 procent av världens mobiltelefoner uppskattas idag bestå av GSM- telefoner, med mer än 350 miljoner användare. År 2005 uppskattas antalet mobiltelefonanvändare i världen till 1,5 miljarder, varav två tredjedelar GSM-telefoner, och antalet användare av mobilt Internet uppskattas till cirka 1 miljard. Unwire AB (www.unwire.com) är ett helägt dotterbolag till CellPoint Inc. Unwire, med sina egenutvecklade GSM-servrar som fungerar som bland annat telematikterminaler, utformar trådlösa tillämpningar och är ett av de ledande företagen i världen inom telematiktjänster. Telematik (M2M) innebär trådlös styrning och kontroll av maskiner och utrustning. Applikationer och tjänster finns inom industrin och i branscher som transport, logistik, larm och säkerhet, hissystem, varuautomater, kvalitetskontroll, containerövervakning, fordonssystem, bankautomater, dörr- och portsystem, fordonsövervakning med mera. Företaget finns i Solna utanför Stockholm och i Sydafrika och har cirka 35 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00130/bit0002.pdf