Ny VD för Unwire AB

Ny VD för Unwire AB Stockholm den 12 maj Unwire AB, Solna, har anställt David Ericksson som ny VD i Unwire AB. David Ericksson är civilingenjör, industriell ekonomi från LiTH och har 15 års erfarenhet av utveckling och internationalisering av produkter och bolag baserade på banbrytande teknologi. Ericksson har erfarenhet från ledande positioner i ett flertal olika branscher; medicinteknik, telekommunikation, färjetrafik och beröringsfri kvalitetsmätning, senast som VD för BestWood AB. Michael Wallon, en av grundarna och tillförordnad VD för Unwire säger; "Det är nu dags att lämna över Unwire till en ny stark ledare. Vi har tagit företaget genom kritiska steg i utvecklings- och kommersialiseringsprocessen och David Ericksson kommer nu att leda arbetet med globaliseringen av Unwire och våra produktkoncept". Under Wallons ledning har Unwire knutit flertal strategiska allianser med GSM- operatörer, kunder och samarbetspartners. Nyligen har annonserats avtal med bland annat Ericsson, Europolitan, Teligent, Allhabo Doors, SOS Alarm, PM-Luft, Kipling och Electrolux, detta ger Unwire en stark plattform att stå på inför Erickssons globaliseringsarbete. "Enligt flera prognoser kommer att finnas mer än 1 miljard mobiltelefoner år 2005, men att detta bara utgör en liten fraktion av det potentiella antal kommunikationsinstallationer, maskin-till-maskin, som finns i den samlade industrivärlden och beräknas uppgå till 3 gånger talabonnemangens volym totalt", säger David Ericksson. "Vi kommer nu i snabb takt att fortsätta att säkra och flytta fram våra positioner för att och utvidga försprånget som världens ledande företag inom telematik". Telematik omfattar trådlös styrning, kommunikation med och övervakning av maskiner och utrustning. Applikationsområden finns inom de flesta branscher och har tillämpningar inom transport och logistik, larm och säkerhet, processtyrning, service och tjänstesektorn. Exempel på tillämpningar inom ovanstående områden är larmövervakning, hissystem, containerövervakning, dryckesmaskiner, mätaravläsning, övervakning och styrning av transportbilsflottor, kvalitetskontroll, kontant- och ATM- terminaler, dörr- och portövervakning, säkerhetssystem och serviceinformation. Genom användandet av telematiken kan till exempel både övervakning och e-handel ske med en och samma maskin. Unwire har i dag ett flertal sådana projekt. Unwire AB (www.unwire.com) är ett helägt dotterbolag till Cellpoint Inc.. Unwire utvecklar, tillverkar och marknadsför trådlösa telematikterminaler, skapar trådlösa applikationer och anses vara ett av världens ledande företag för framtagning av innovativa trådlösa tjänster. "Vi hade mer än tusen besökare i vår monter vid CeBIT i år", säger Unwires Mikael Wallon. "Unwire har telematiktjänster och teknologi som är unika. Detta var andra året i rad som vi ställde ut på CeBIT och vi har hittills inte sett liknande lösningar från något annat företag i världen". Unwire har två produktfamiljer av terminaler inom området GSM-servrar, UP-100 och UP-200. Unik mjukvara skrivs för varje ny applikation och gör det således möjligt att skräddarsy kundspecifika lösningar baserade på samma robusta, beprövade hårdvara. Unwire har skapat ett växande bibliotek av kommersiella applikationer. Terminalerna passar in i det seriella gränssnittet och blir på så sätt själva ett gränssnitt till maskiner och annan utrustning. CellPoint Inc. (NASD: CLPT; www.cellpt.com) är ett amerikanskt företag med dotterbolag i Sverige, Storbritannien och Sydafrika. Cellpoint levererar positionerings- och telematiktjänster I samarbete med mobilteleoperatörer over hela världen. Flera av tjänsterna är baserade på CellPoints systemteknologi, som använder GSM-nät för att bestämma den fysiska positionen av mobiltelefoner och Internetapplikationer, för att kunna presentera och styra positionsbestämning och trådlösa telematiktjänster. Cellpoint har världens för närvarande enda kommersiellt tillgängliga punkt-till-punkt tjänsteutbud för digital mobilpositioneringsteknologi. Den är enkelt skalbar och bygger på standarder inom GSM, WAP och Internet. Mer än 65 % av världens mobiltelefonimarknad bygger på GSM-tekniken och har för närvarande mer än 285 miljoner användare globalt. Oberoende prognoser pekar på att användningen av mobiltelefoner kommer att överskrida 1,5 miljarder användare år 2005, varav två tredjedelar, 1 miljard, väntas vara GSM-baserade. För ytterligare information, vänligen kontakta: Unwire: 08-44 66 400; www.unwire.se CellPoint Inc.: info@cellpt.com North American Inquiries: The Rowe Group; 877-880-1195; ajc@rowe-group.com CellPoint and CellPoint Systems are trademarks of CellPoint Inc. Forward-looking statements in this release are made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Act of 1995. Actual results may differ materially from those projected in any forward-looking statement. Investors are cautioned that such forward-looking statements involve risk and uncertainties which may cause actual results to differ from those described. Copyright © CellPoint Inc. 2000 info@cellpt.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00690/bit0002.pdf