Scandinavian ChemoTech och India-Sweden Healthcare Innovation Centre firar starten av den kliniska studien på AIIMS Jodhpur

I förra veckan var chefer från både ChemoTech, India-Sweden Healthcare Innovation Centre och Business Sweden plats under den officiella invigningen av TSE-studien på All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) i Jodhpur.

Den läkarinitierade studien som idag officiellt öppnades på AIIMS Jodhpur är utformad för att samla in data från 30 patienter med huvud- och halscancer (H&H). Studiens primära mål är att dokumentera den övergripande tumörkontrollen, efter TSE-behandling, hos svårbehandlade avancerade H&N-cancerpatienter. En ännu viktigare slutpunkt för försöket är att utforska immunsystemets svar på TSE. Studien inkluderar omfattande biomarkörstudier för att hjälpa till att utforma ytterligare studier på användandet av TSE i kombination med andra terapier, särskilt immunterapi.

"Jag gratulerar prof. Dr Jeevan Vishnoi och forskarteamen vid AIIMS Jodhpur för att de inlett den kliniska TSE-studien för H&H-cancerpatienter. Förutom de kliniska resultaten försöker studien titta på tumörens mikromiljömodulering av TSE och dess potentiella roll i de botande behandlingslinjerna för solida tumörer." - säger Dr Suhail Mufti, medicinsk rådgivare på Scandinavian ChemoTech

"Det är ett enormt nöje att meddela att vi formellt har startat den läkarinitierade studien med TSE för H&H-cancer. H&H-cancer i Indien är ett stort folkhälsoproblem. Studien tittar på standardiseringen av behandlingsriktlinjer så att TSE enkelt kan användas på flera centra över hela landet. Vårt team tittar också på olika immunologiska biomarkörer för att ytterligare förstå potentialen för immunmodulering av TSE, vilket kan föreslå TSE-baserade kombinatoriska och personliga behandlingsmetoder." - säger Dr Jeewan Ram Vishnoi, robot- och laparoskopisk onkokirurg och docent i kirurgisk onkologi vid AIIMS Jodhpur

”Business Sweden och India-Sweden Healthcare Innovation Centre är mycket glada över att vara en aktiv del i att skapa denna bilaterala satsning inom cancerforskning tillsammans med vår teknologiska partner ChemoTech från Sverige vid AIIMS Jodhpur. Det var en ära för mig att vara en del av den officiella invigningen som var ännu en milstolpe som potentiellt skulle kunna förändra utfallet för tusentals patienter i Indien och andra delar av världen.” - säger Cecilia Oskarsson, Handelssekreterare och Chef över Business Sweden Indien

För mer information vänligen kontakta: Mohan Frick, VD

+46 (0)10-218 93 00
ir@chemotech.se

Certified Adviser: Erik Penser Bank, Tel: +46 8 463 80 00E-mail: certifiedadviser@penser.se

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.