Observer AB (publ) Bokslutskommuniké januari-december 2004

Fortsatt stark tillväxt i USA och förbättrat marknadsläge i Sverige - Kostnader av engångskaraktär i fjärde kvartalet påverkade resultatet

• Koncernens rörelseintäkter uppgick till 1 613,6 Mkr (1 544,1). Valutakurseffekter vid omräkning till svenska kronor påverkade intäkterna negativt med 35 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten i lokal valuta uppgick till 0 procent (-4). • Rörelseresultatet, före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, EBITA, uppgick till 195,7 Mkr (223,6). Valutakurseffekter har påverkat resultatet negativt med 8 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelse-marginalen uppgick till 12,1 procent (14,5). Kostnader av engångskaraktär under det sista kvartalet påverkade resultatet med cirka 8 miljoner kronor. • Resultatet per aktie uppgick till -0,45 kr (-0,39). Resultatet per aktie efter utspädning, exklusive goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster, uppgick till 1,87 kr (2,12). Resultatet efter finansnetto uppgick till -12,7 Mkr (5,6) och resultat efter skatt uppgick till -31,8 Mkr (-26,6). • Det operativa kassaflödet uppgick till 209,8 Mkr (254,2). • Utdelningen föreslås bli 0,45 (0,45) kr per aktie • Vid årsskiftet förvärvades Delahaye, ett av de starkaste varumärkena inom medieanalys i USA och Storbritannien. Observer har under året också fortsatt att förvärva företag inom radio- och TV-bevakning i USA. Med förvärven bevakas samtliga större radio- och TV-marknaderna med New York, Chicago och Los Angeles som de viktigaste. Genom förvärv i Kanada stärktes också positionen i franskspråkiga Quebec ytterligare. • I samband med införandet av ny redovisningsstandard (IFRS) har styrelsen genomfört en översyn av bolagets finansiella mål. Långsiktigt skall Observer nå en organisk tillväxt om lägst 10 procent per år och en rörelsemarginal (EBIT) om 20 procent. Bedömningen är att Observer inom två år når en organisk tillväxt om 6–8 procent och en rörelsemarginal om 16–17 procent (EBIT). Kommentar av Observers verkställande direktör Robert Lundberg: ”Orderingången i Sverige förbättrades avsevärt och de tecken på en starkare marknad vi såg under andra och tredje kvartalen förstärktes i slutet av 2004. Vårt erbjudande i USA tas fortsatt emot positivt och vi når våra mål vad gäller tillväxt och rörelsemarginal. Introduktionen av nya digitala tjänster i Storbritannien löper som planerat och Observers tillväxt i Tyskland förbättrades som väntat i slutet av året. Sammantaget visade vi en viss positiv tillväxt i slutet av året medan rörelse-marginalen sjönk. Även om den lägre marginalen i fjärde kvartalet till stor del beror på kostnader av engångskaraktär fortsätter vi att trimma kostnaderna i Norden och Europa. I USA skall vi upprätthålla den goda kostnadskontroll som hittills bidragit till en betydande marginalförbättring. Bedömningen är att vår marknad i USA förblir god och att det sker en successiv förbättring av marknadsläget i Storbritannien, Tyskland och Sverige. Fortsatt utveckling av våra integrerade tjänster samt hög försäljningsaktivitet skall tillsammans med ytterligare produktivitetsförbättringar och kostnadsmedvetenhet säkra en god rörelsemarginal, starka kassaflöden och tillväxten framöver. Bedömningen är att Observer inom två år når en organisk tillväxt om 6–8 procent och en rörelsemarginal om 16–17 procent (EBIT). ” Nästa rapporttillfälle: 2005-04-28 Delårsrapport januari-mars 2005 2005-08-05 Delårsrapport januari-juni 2005 2005-11-01 Delårsrapport januari-september 2005 För ytterligare information, kontakta: Anders Lundmark, ekonomidirektör, telefon: 070 – 333 29 77, 08 – 507 417 23 e-post: anders.lundmark@observergroup.com Per Blixt, informationschef, telefon: 070 – 549 28 08, 08–507 410 12 e-post: per.blixt@observergroup.com Robert Lundberg, verkställande direktör och koncernchef, telefon: 08 –507 410 10, e-post: robert.lundberg@observergroup.com För vidare kommentar kring rapporten arrangeras en telefonkonferens med Observer ABs ledning den 8 februari kl: 11:00. För att deltaga i konferensen vänligen ring: +44 (0) 207 162 0180. Uppge kod: Observer