Observerstämma godkänner försäljning

Observerstämma godkänner försäljning Observer ABs extra bolagsstämma beslutade idag att godkänna styrelsens förslag att avyttra en mindre del av företagets verksamheten i Storbritannien. Hollis Directories överlåtes till det brittiska förlaget Wilmington Group och företagets egen ledning. Hollis ger ut ett antal handböcker och kataloger och verksamheten ligger utanför Observers kärnverksamhet. Hollis omsätter cirka två miljoner brittiska pund på årsbasis vilket motsvarar drygt två procent av Observerkoncernens intäkter. Köpeskillingen uppgår till 3,6 miljoner brittiska pund. Vid avyttringen uppstår ingen realisationsvinst för Observer. Med anledning av att Hollis företagsledning ingår i köparkretsen var försäljningen villkorad av ett godkännande av Observers bolagsstämma. Fakta om Observer AB Observer AB (fd Sifo Group), noterat på O-listan (Attract 40) vid OM Stockholmsbörsen, har sin verksamhet inom medie- och omvärldsbevakning, analys och utvärdering, målgruppsidentifiering för och förmedling av information för PR- och IR-ändamål. Genom SMG Consulting bedriver Observer AB även verksamhet inom management- och strategikonsulting. Observer AB omsätter på rullande tolvmånadersbasis drygt 1.100 miljoner kronor och sysselsätter cirka 1.600 personer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland och Storbritannien. För ytterligare information, kontakta: Per Blixt, informationschef, tfn 08-507 410 12/070-549 28 08, e-post per.blixt@observergroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00170/bit0002.pdf