Citat förvärvar IT-konsultföretaget Data Unit

Citat förvärvar IT-konsultföretaget Data Unit Bureägda Citat har tecknat en principöverenskommelse att förvärva aktierna i IT-konsultföretaget Data Unit. Citat, som planerar en börsnotering under år 2000, stärker därmed ytterligare sin position som en av Sveriges ledande aktörer när det gäller att effektivisera marknadskommunikationsprocessen. Citat har undertecknat en principöverenskommelse med Data Unit angående förvärv av samtliga aktier i bolaget. IT-konsultföretaget Data Unit, vars tyngdpunkt ligger inom systemutveckling, arbetar främst med kunder inom följande områden: telekom, service, simulering samt polisväsendet. Affären innebär att Citatkoncernen ytterligare stärker sin position som en av Sveriges ledande aktörer inom hantering av marknadskommunikation, där Citat förser företag med helhetslösningar som kortar ledtider och effektiviserar marknadskommunikationsprocessen. Kärnan i Citats helhetserbjudandet Communication Just in Time, utgörs av IT-stöd för marknadskommunikation. - Efterfrågan för våra lösningar ökar snabbt och vi måste därför förstärka oss ytterligare inom Internet/IT sektorn. Förvärvet av Data Unit ger oss en viktig förstärkning inom systemutveckling, databashantering, webb och e-lösningar business to business, säger Dan Sehlberg, vVD och ansvarig för förvärv på Citat AB. Data Unit passar in i Citatkoncernen såväl kulturmässigt som kompetensmässigt samtidigt som det är ett lönsamt bolag. CITAT arbetar med helhetslösningar för marknadskommunikation med slutkunden som uppdragsgivare och reklambyrån som partner. Citatkoncernen omfattar idag sju fristående bolag inom de tre affärsområdena Strategy, Technology och Content & Design. Citat kommer i och med förvärvet att ha drygt 300 medarbetare. Huvudägare är Investment AB Bure. Bland Citats kunder finns Black & Decker, Canal+, Electrolux, Ericsson, Fritidsresor, Manpower, Renault, Telia, TA Hydronics, SKF och Volvo. DATA UNIT är idag ett personalägt företag som startades 1991. Det består av 31 medarbetare med en bred kompetens och erfarenhet inom IT-området. De har kontor i Stockholm (huvudkontoret) och Västerås. Bland kunderna finns Telia, RPS, RSV, FMV, ABB, Celsius, SälenStjärnan, SportsClub, Handelsbanken med flera. CITAT AB För ytterligare information kontakta: Örjan Serner VD Citat AB, tel 031-701 56 10, 0708-13 44 82 Dan Sehlberg, vVD Citat AB, tel 08-506 617 51, 0708-99 26 44 Annika Magnusson, VD Data Unit AB, tel 08-545 838 00, 070-378 49 50 Ulrika Danielson, Informationschef Citat AB, tel 031-701 56 46, 0709-50 16 13 Pressmeddelandet finns även att hämta på Citats respektive Data Units hemsida, www.citat.se, www.dataunit.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00140/bit0002.pdf