SVENSKT SIDA-STÖD TILL KUBA MOTVERKAR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER

Report this content

I MORSE MEDDELADE SVENSKA REGERINGEN ATT BESLUT TAGITS OM EN BISTÅNDSSTRATEGI FÖR KUBA. SVERIGE STÖDJER KUBAS REGERING MED 90 MILJONER KRONOR FRAM TILL 2020 - SAMTIDIGT SOM DEN KUBANSKA REGIMEN FORTSÄTTER ATT FÄNGSLA OCH TRAKASSERA MÄNNISKORÄTTSFÖRSVARARE.

Tidigare i veckan omringade den kubanska säkerhetstjänsten människorättsförsvararen Ada Lopez Caninos hus för att hindra henne från att resa till Colombia där hon skulle övervakat folkomröstningen kring det nya fredsavtalet på söndag. Hennes bror Agustin arresterades och misshandlades. Arturo Rojas Rodriguez, också han på väg till Colombia för att bevaka folkomröstningen, arresterades i måndags. Både Arturo och Ada jobbar för organisationen Ciudadanos Observadores de Procesos Electorales (Copep), som planerar att observera de kommande lokalvalen i Kuba hösten 2017.

NAIVT POLICYSKIFTE

Isabella Lövin säger till Ekot denna morgon att det behövs "en öppen och frank diskussion" med den kubanska regeringen, men att biståndet inte är "ett stöd till Kubas regering", utan ska gå "till organisationer som jobbar med mänskliga rättigheter" för "att gynna reformprocessen".

”Det är naivt att tro att den kubanska regeringen går att övertyga med argument om behovet av demokratiska reformer, eller kommer att tillåta att Sverige finansierar organisationer som sätter mänskliga rättigheter före lojaliteten med det kubanska politiska systemet.”, säger Erik Jennische, programchef för Latinamerika på Civil Rights Defenders.

TYDLIGT BESKED - INGA REFORMER

Den enda reformprocess som verkligen pågår i Kuba är att omvärlden har blivit mer förlåtande till förtrycket. Den kubanska regeringen har inget annat syfte med detta biståndssamarbete än att stärka sin egen makt, och har dessutom varit mycket tydlig med att det inte kommer att bli några reformer av det politiska systemet.

GABRIELLE GUNNEBERG Email: gabrielle.gunneberg@civilrightsdefenders.org, Tel +46 70 989 60 12

_______________________________________________________________________________________________________________________

CIVIL RIGHTS DEFENDERS  (CRD) IS AN INDEPENDENT EXPERT ORGANISATION FOUNDED IN 1982 IN SWEDEN, WITH THE MISSION TO DEFEND PEOPLE’S CIVIL AND POLITICAL RIGHTS AND EMPOWER HUMAN RIGHTS DEFENDERS AT RISK WORLDWIDE. CRD HAS A PRESENCE ON FOUR CONTINENTS AND IS ACTIVE IN SOME OF THE WORLD’S MOST REPRESSIVE REGIONS. BY WORKING IN COLLABORATION WITH 200 LOCAL PARTNERS AND FOCUSING ON INNOVATION, THE GOAL IS TO ACHIEVE LONG-TERM SUSTAINABLE CHANGE.

Visiting Address: Sergels torg 12, floor 12, SE-111 57, Stockholm, Sweden, Post Address: P.O. Box 2173, SE-103 14, Stockholm, Sweden
Tel 08 545 277 30   Fax 08 411 68 55   info@civilrightsdefenders.org   www.crd.org   Org nr 802011-1442   Plusgiro/bankgiro 90 01 29-8