Förhandlingarna inom handeln har strandat

Idag har förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal om löner och anställningsvillkor mellan Akademikerförbunden och Svensk Handel avslutats i oenighet.

- Vi hade hoppats kunna skriva under ett avtal inom de närmaste dagarna men tyvärr har arbetsgivarna en annan uppfattning, säger Ann-Kristin Eriksson, som företräder Akademikerförbunden. Vår uppfattning är att Svensk Handel inte haft förmåga att gå in i reella förhandlingar. Svensk Handel har nu beslutat frånträda förhandlingarna.

Parterna är nu överens om att gemensamt begära medling. Nuvarande avtal löper ut den 30 april.

Akademikerförbunden inom Handel och Tjänster (AHT) består av 12 SACO-förbund som sedan 2001 samverkar för att arbeta för goda karriär, arbets- och anställningsvillkor för akademiker inom handels- och tjänsteområdet.

För mer information:
Ann-Kristin Eriksson