CLS får klartecken av amerikanska FDA för senaste versionen av TRANBERGCLS Laserfiber

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), som utvecklar och marknadsför Immunstimulerande Interstitiell Laser Termoterapi (imILTCLS), en poliklinisk värmeinducerad cancerimmunoterapi för varsam och effektiv behandling av de flesta typer av solida cancertumörer, har fått godkännande av Food and Drug Administration (FDA), via en 510(k)-ansökan, för sin senaste version av produkten TRANBERGCLSLaserfiber, bolagets egenutvecklade radialfiber för användning vid behandling med metoden imILTCLS.

–        Med detta positiva besked från FDA har vi den senaste versionen av den kompletta utrustningen klar och godkänd för den amerikanska marknaden, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

Godkännandet kan jämföras med Europas CE‐märkning och innebär att CLS produkt uppfyller de omfattande krav som FDA ställer på den här typen av medicinteknisk utrustning.

Bolagskontakt:
Lars-Erik Eriksson, CEO Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Tel: +46 – (0)702 – 90 33 00
E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och marknadsför en säker, skonsam, effektiv och kliniskt dokumenterad terapi för behandling av solida cancertumörer. Produkten baseras på immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi (imILTCLS). CLS är noterade på Aktietorget under symbolen CLS B. Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se och www.imilt.se.