Collector Bank emitterar senior icke-säkerställd obligation om 400 MSEK

Som ett led i Collectors fokus på fortsatt diversifiering av finansieringen har dotterbolaget Collector Bank AB emitterat en senior icke-säkerställd obligation om 400 miljoner kronor.

Collector Bank AB, ett helägt dotterbolag till Collector AB, har emitterat en senior icke-säkerställd obligation om 400 miljoner kronor på den nordiska marknaden. Obligationen har en löptid om 2 år, med förfall juni 2023, och kommer att noteras på Nasdaq Stockholm.

Obligationen emitteras under Collector Banks MTN-program med en total ram om 5 miljarder kronor och kommer att löpa med en rörlig ränta om 3m Stibor +1,35%.

Collectors primära finansieringskälla är inlåning från allmänheten. Fortsatt diversifiering av finansieringen är ett strategiskt fokusområde för Collector. I detta ingår bland annat att bli mer aktiv på obligations- och certifikatmarknaden. Som ett led i detta arbete erhöll Collector Bank i mars 2021 en investment grade rating från ratinginstitutet Nordic Credit Rating (NCR) med betyget BBB-, stabila utsikter.

– Fortsatt diversifiering av finansieringen är ett strategiskt fokusområde för Collector. Vi är glada över det positiva mottagandet på marknaden i samband med den här emissionen och den är ett startskott för Collector på resan mot att etablera sig som en frekvent emittent på den nordiska skuldmarknaden, säger Peter Olsson, CFO för Collector.

Swedbank har agerat som finansiell rådgivare i samband med emissionen.

Peter Olsson, CFO
E-post: peter.olsson@collectorbank.se

Madeleine Mörch, Finance & IR Manager
E-post: madeleine.morch@collectorbank.se

Collector är en utmanarbank som erbjuder finansieringslösningar för företags- och privatkunder. Företagserbjudandet omfattar fastighetskrediter, företagskrediter och factoring riktat främst till små och medelstora företag samt betalnings- och checkoutlösningar. Privatpersoner erbjuds privatlån, faktura- och delbetalningstjänster, kreditkort samt sparkonton. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors och Oslo. Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm.

Collector AB (publ) 556560-0797 | Box 119 14, 404 39 Göteborg | Växel +46 10-161 00 00 | E-post info@collectorbank.se | www.collector.se