Collector gör extra kreditförlustreservering om 50 MSEK under det första kvartalet 2020

Report this content

Det rådande makroekonomiska läget är som en följd av Covid-19 mycket osäkert och Collectors styrelse har idag tagit beslut om en extra kreditförlustreservering om 50 MSEK för det första kvartalet 2020.

Det rådande makroekonomiska läget är som en följd av Covid-19 mycket osäkert. Collector har hittills inte erfarit några väsentliga negativa konsekvenser men följer och analyserar händelseförloppet noga och har en förhöjd beredskap. Försämrade makroekonomiska prognoser och stor osäkerhet kring framtiden medför dock en risk att Collector kan komma att påverkas negativt. Mot bakgrund av detta har styrelsen gjort en samlad bedömning och tagit beslut om en extra kreditförlustreservering om 50 MSEK i samband med bokslutet för det första kvartalet 2020.

Collector kommer att fortsätta följa den makroekonomiska utvecklingen noggrant och dela mer information om eventuella effekter på verksamheten i samband med delårsrapporten för perioden januari-mars 2020 som kommer att publiceras den 5 maj 2020.

Martin Nossman, VD
E-post: martin.nossman@collectorbank.se

Peter Olsson, CFO
E-post: peter.olsson@collectorbank.se

Madeleine Mörch, Finance & IR Manager
E-post: madeleine.morch@collectorbank.se

Informationen är sådan som Collector AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 april 2020, kl. 08:55 CET.

Collector är en utmanarbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Inom segmentet Privat erbjuds utlåning till privatpersoner, faktura- och delbetalningstjänster till e-handels- och butikskunder, kreditkort samt sparkonton. Segmentet Företag omfattar fastighetskrediter, företagskrediter och factoring riktat främst till små och medelstora företag samt hantering av portföljer av förfallna fordringar. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors, Åbo och Oslo. Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm.

Collector AB (publ) 556560-0797 | Box 119 14, 404 39 Göteborg | Växel +46 10-161 00 00 | E-post info@collectorbank.se | www.collector.se