• Tele2 play/

42% kan inte leva ett normalt liv utan internet– Com Hems kunder om internets betydelse i vardagen

I en färsk undersökning som Com Hem genomfört visar det sig att svenskar blir besvärade när de är utan bredbandsuppkoppling. Flest personer (31%) svarar att de blir besvärade om de är utan bredband i ett dygn och 22% blir besvärade redan efter en timme. Nästan hälften av respondenterna (42%) svarar att de inte kan leva ett normalt liv utan internet.

3 431 svenskar mellan 15 och 80 medverkade i en undersökning om bredband och vad som anses vara viktigt på internet. Resultatet i undersökningen avslöjar bland annat att svenskar upplever att de blir besvärade när de inte har någon bredbandsuppkoppling. På frågan hur länge man kan vara utan bredbandsuppkoppling utan att det blir besvärande svarar 31% ett dygn. 22% svarar att de blir besvärade efter en timme. Bara 9% svarar att de inte känner sig beroende av en internetuppkoppling.

42% kan inte leva ett normalt liv utan internet
På frågan hur viktigt internet är för dig i vardagen svarar 52% att ”internet är en viktig men inte avgörande del av mitt liv”. Hela 42% svarar att de inte kan leva ett normalt liv utan internet. Av dessa är 65% födda på 80-talet eller senare. På den allmänna frågan om vad man inte kan tänka sig att vara utan är bredband det mest populära alternativet med 79% av rösterna.

Internet och ett fungerande bredband har blivit en ryggrad i vardagen. Undersökningen visar dessutom tydligt hur tekniken i allmänhet får en allt större plats i vår tillvaro. Uppfattningen att den här ständiga tillgängligheten gör oss stressade dyker ibland upp, men jag tror att det är tvärtom; det är när tekniken fallerar som vi inte kan koppla av. Utan internet blir vårt liv helt enkelt mer besvärligt, säger Marie Johansson som är chef för produktledning av bredband och telefoni på Com Hem.

92% vill ha snabb internetuppkoppling
När det kommer till bredbandshastigheten är man överens. Hela 92% av respondenterna menar att det är ”mycket viktigt” eller ”viktigt” att ha tillgång till en snabb internetuppkoppling, som de tillfrågade i genomsnitt definierar till 75 Mbit/s. Personer födda på 80-talet och senare vill använda sin snabba uppkoppling till att ladda ner/streama film och spela spel, medan deras föräldrar, 40-talisterna, vill ha den till bankärenden och att maila.

­– Undersökningen bekräftar det vi vet: man vill ha ett snabbt bredband. Närmare hälften av våra nya kunder väljer 100 Mbit/s eller mer. Undersökningen visar också att alla, oberoende ålder, tycker det är viktigt med snabbt bredband. Yngre tenderar att använda tjänster som är verkligt kapacitetskrävande, men även om vad man använder internet till skiljer sig mellan generationerna har det snabba bredbandet blivit en mer eller mindre självklarhet för alla, säger Marie Johansson.

Hela undersökningen finns att läsa här.

Mer om undersökningen
Com Hems kundpanel, Com-panelen, består av drygt 5 000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ taget för en närmare konsumentdialog liksom för att undersöka trender och beteenden kring tv och bredband. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jessica Sjöberg, presschef, tel: 0734 390898, e-post:
press@comhem.com

Om Com Hem Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, nära 1,8 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, har cirka 800 anställda och huvudkontor i Stockholm. www.comhem.se