Com Hem lanserar 500 Mbit/s till över 1 miljon hushåll

Idag lanserar Com Hem bredband med 500 Mbit/s till över 1 miljon hushåll över fiberkoaxnätet. Samtidigt uppdateras hela bredbandsportföljen med högre hastigheter och även högre uppströmshastigheter.

Idag laddas många spel och högupplösta köpfilmer ner direkt från nätet. Dessa är ofta flera gigabyte stora. Samtidigt kopplas allt fler enheter upp mot nätet som därmed delar på den bandbredd som finns tillgänglig. För att möta denna efterfrågan såväl som för att skapa en bred plattform för framtida tjänste- och applikationsinnovationer på nätet lanserar Com Hem nu 500 Mbit/s till över 1 miljon hushåll.

– Som höghastighetsleverantör vill vi erbjuda riktigt höga bredbandshastigheter till riktigt många hushåll, inte bara till ett fåtal. Bredden i vår satsning är viktig inte bara för hushållen, utan också för alla som jobbar med framtidens krävande nättjänster. Ingen annan operatör är i närheten av att kunna erbjuda så här höga hastigheter till över en miljon hushåll, säger Asanga Gunatillaka, produktdirektör på Com Hem.

Com Hems ambition är att alltid leverera snabba, stabila och framtidssäkra tjänster till sina kunder. Samtidigt som Com Hem lanserar 500 Mbit/s höjs också hastigheten på flera andra abonnemang samtidigt som kapaciteten för hushållen att skicka data, så kallad uppströmshastighet, femdubblas till 50 Mbit/s.

Med 500 Mbit/s går det ladda ner en film i HD på 4,5 gigabyte från en nätbaserad filmbutik på bara drygt 1 minut. Med 10 Mbit/s skulle det ta ungefär en timme. Den höga kvaliteten i Com Hems fiberkoaxnät innebär också att kunderna aldrig behöver oroa sig för att bredbandet ska bli långsamt bara för att andra i hushållet till exempel vill titta på film i HD-upplösning.

– Med tjänster från Com Hem är det inga problem att se på HDTV i flera rum samtidigt och vara flera i hushållet som använder riktigt krävande nättjänster under tiden, säger Asanga Gunatillaka.

Med lanseringen av Bredband 500 kommer också ett nytt modem med stöd för den allra senaste trådlösa standarden, 802.11ac. Med den går det surfa trådlöst i hastigheter som tidigare enbart var möjligt med kabel.
– Fler och fler vill ansluta sina enheter trådlöst och vi är glada att kunna ha en av de första produkterna på marknaden som stöder den nya standarden, säger Asanga Gunatillaka.

Bredband 500, med nedströmshastigheter på upp till 500 Mbit/s och uppströmshastighet på upp till 50 Mbit/s, kommer att kosta 899:-/mån. Samtidigt höjs hastigheten på den tidigare snabbaste bredbandstjänsten, 200 Mbit/s, till 250 Mbit/s. Priset är dock samma som tidigare, 499:-/mån.

Fem tips för snabbare bredband

• Uppkoppling där en dator eller annan enhet kopplas med kabel till modem/router ger generellt högre hastigheter än trådlösa uppkopplingar.
  • Se till att operativsystem, webbläsare och andra program är uppdaterade i din dator, mobiltelefon eller surfplatta.
  • Använd ett antivirusprogram och säkerställ att din dator är fri från virus, spyware, trojaner och adware.
  • Ny hårdvara klarar ofta högre hastigheter. Se därför till att din dators hårdvara, surfplatta eller mobiltelefon är uppdaterad. Tänk speciellt på att nätverkskort och funktioner för trådlös surf är uppdaterade.
  • Upplever du låga hastigheter, prova en annan webbläsare eller en annan dator för att se om problemet försvinner.

Jessica Sjöberg, informationsdirektör, tel: 0734 390898, e-post:

Ola Eriksson, presschef, tel: 0702 20 23 50, e-post: press@comhem.com

Om Com Hem Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 37 procent, närmare 1,78 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se