Com Hem skruvar upp bredbandet - 5 Mbit/s blir ny lägsta hastighet

Efter omfattande uppgraderingar i bredbandsnätet förnyar Com Hem sin bredbandsportfölj och erbjuder nu kunder 5 Mbit/s som lägsta hastighet, istället för 0,5 Mbit/s. Ett tyngre internet och nya nätvanor är det som driver upp hastigheterna. Varannan bredbandskund hos Com Hem använder redan idag minst 10 Mbit/s.

Com Hem levererade sin första bredbandstjänst 1999. Då användes internet mest till e-post, informationssök och nyheter. Sedan dess har beteendet förändrats och strömmad film och musik är nu en del av vardagen. Vanliga webbsajter blir allt tyngre och i allt fler svenska hem är flera datorer uppkopplade till internet samtidigt. Detta gör att kraven för vad ett modernt bredband ska klara av har ökat. – Det är väldigt tydligt att våra kunder värdesätter ett snabbt och stabilt bredband. Därför är vi stolta över att kunna uppgradera hela bredbandsportföljen, vilket innebär att vi kan erbjuda 1,4 miljoner hushåll bredbandshastigheter upp till 100 Mbit/s, säger Marie Johansson, chef produktledning bredband och telefoni på Com Hem. Stor efterfrågan på snabbt bredband Den ökade efterfrågan på snabbt bredband syns i Com Hems försäljningssiffror. I slutet av december 2009 hade närmare hälften av Com Hems bredbandskunder hastigheter om minst 10 Mbit/s, vilket är en ökning med ca 70 procent på ett år. Com Hems snabbaste bredbandstjänst, Bredband XXL 100 Mbit/s, har sedan premiären i november 2009 redan sålts i mer än 14 000 nya abonnemang, ett starkt resultat för en ny bredbandsprodukt. Internet blir tyngre Idag är det vanligare med en bredbandsuppkoppling än med en dagstidningsprenumeration*). Samtidigt blir ”vanliga” webbsajter allt tyngre. Startsidan för exempelvis aftonbladet.se har nästan blivit tio gånger tyngre det senaste decenniet. 1999 vägde förstasidan 1,3 MB, jämfört med 2009, då samma sida vägde 5 MB. Sammantaget innebär detta att internet blir tyngre, vilket ställer ökade krav på vad ett modernt bredband bör klara av. Com Hems nya bredbandsportfölj innebär höjda hastigheter på flera abonnemang, men med samma priser som tidigare. Bredband Small ger nu 3-5 Mbit/s för 199 kronor i månaden. Priser • Bredband Small 5 (3-5 Mbit/s) – 199 kr/mån • Bredband Medium 10 (7-10 Mbit/s) – 279 kr/mån • Bredband Large 25 (12-25 Mbit/s) – 299 kr/mån • Bredband XXL 100 (50-100 Mbit/s) – 399 kr/mån I samband med säljstarten har Com Hem ett kampanjerbjudande på 99 kr/månad i två månader för Bredband Large och Bredband XXL vid en bindningstid på 12 månader. www.comhem.se/bredband Com Hem fortsätter att uppgradera bredbandsnätet under 2010 och planerar att 1,5 miljoner hushåll ska ha tillgång till bredband 100 Mbit/s under första halvåret 2010. *) www.internetstatistik.se