Com Hem och Boxer lanserar Tv hub – en plattform baserad på Android TV

Nu lanseras den prisvinnande, Android TV-baserade plattformen Tv Hub, för både Com Hem och Boxers kunder. Tv Hub kombinerar linjär tv med play i HDR och 4K-kvalitet. Med ett snyggt och enkelt gränssnitt kan användaren hoppa mellan sina linjära tv-kanaler och playtjänster och anpassa Tv Hub med egna appar som laddas ner från Google Playstore. På fjärrkontrollen finns exklusiva genvägar till Netflix, SVT Play och TV4 Play, som gör det smidigt att komma åt de mest populära streamingtjänsterna.

Tv Hub förenklar användarupplevelsen för de som i allt större utsträckning kombinerar sitt linjära tv-tittande med on-demand och en eller flera streamingtjänster. Användaren kan dessutom ladda ner och välja bland över 2 000 appar från Google Play med bland annat playtjänster, spel och musik.

”En av styrkorna med Tv Hub är våra samarbeten med de mest populära streamingtjänsterna. Förutom SVT Play och TV4 Play så är vi extra glada att Netflix, som är världens största streamingtjänst, finns tillgänglig i Tv Hub vid lanseringen och att våra kunder enkelt kommer att komma åt deras innehåll via knappen på fjärrkontrollen,” säger Jessica Andersson, produktchef för på Com Hem och Boxer.

”Com Hem är en av våra mest långvariga operatörspartners och de har alltid legat i framkant av att integrera streamingtjänster i sitt utbud. Deras nya Tv Hub kommer att göra våra Netflix originals, med hundratals timmar i 4K och snart också i HDR-kvalitet, ännu mer lättillgängliga för svenskarna. Genom att snabbt trycka på Netflix-knappen kan kunderna nå sitt favoritinnehåll som Stranger Things, Narcos eller Bright ännu snabbare än tidigare," säger Maria Ferreras, Vice President Business Development EMEA på Netflix.

Com Hem har själva designat Tv Hub och utvecklat både hårdvaran och mjukvaran med användargränssnitt tillsammans med partners som exempelvis Google, Technicolor och 3SS. TV Hub har belönats med det prestigefyllda internationella designpriset Red Dot Award för kvalitativ produktdesign.

”När vi har utvecklat Tv Hub har det viktigaste varit att lyssna på våra kunder och förstå deras behov när det gäller tittandet. Vi ser ett tydligt skifte i hur man vill konsumera innehållet idag jämfört med tidigare. Enligt en färsk undersökning från Kantar Sifo, så vill svenskarna ha en blandning av ett mer traditionellt linjärt tv-tittande blandat med on-demand eller streamingtjänster. Med Tv Hub kommer vi med en lösning som motsvarar deras förväntningar,” avslutar Jessica Andersson.

”Vårt partnerskap med Com Hem är en viktig del av vårt arbete med att sprida Android och Googles tjänster till fler tv-skärmar. Med Com Hem som fokuserar på vad de gör bäst, nämligen att skapa en unik TV-upplevelse för sina användare, så tror vi att Tv Hub kommer att bli en mycket spännande produkt," säger Marec-Nicholas Gasiun, chef för Android Partnerships, Nordics

Med röstfunktionen på Tv Hub, som är baserad på Googles teknologi, så kan man söka efter tv-kanaler, filmer, skådespelare eller musik genom att använda sin röst och prata med fjärrkontrollen. Sökträffarna hämtas från innehållet i alla appar som finns installerade, oavsett om det är filmer, tv-program, YouTubeklipp eller låtar.

Det linjära tv-innehåller i Tv Hub går att använda för kunder via fiber-lan, fiber-koax och med vanlig antenn.

Listpriset för Tv Hub är 1 695 kronor inkl. moms. Både nya och befintliga Com Hem-kunder kan under lanseringskampanjen även välja att hyra Tv Hub till en engångsavgift på 500 kronor inkl moms plus fraktavgift.

Tv Hub finns tillgänglig från och med idag hos Com Hem och senare under 2018 även hos Boxer. Den kommer även finnas tillgänglig hos de större elektronikkedjorna senare under 2018. Besök comhem.se och boxer.se för de senaste uppdateringarna.

Tekniska specifikationer Tv Hub

Hårdvara: Tillverkad av Technicolor
Vikt: 400 gram
Storlek: 155x155x30mm