Inga framsteg i möte med Telia

Com Hem har idag haft ett möte med Telia, med ambitionen att föra en konstruktiv dialog kring sändningsrättigheter för TV4-kanalerna och C More. Anders Nilsson repeterade kraven om lika rättigheter för Com Hems och Boxers tv-tittare som för Telias egna kunder, men Telia var inte beredda att förhandla om alla dessa rättigheter. Mötet avslutades därmed tyvärr utan framsteg i förhandlingarna.

Tele2s vd Anders Nilsson bjöd igår in Telias högsta chef, Christian Luiga, samt Casten Almqvist, affärsområdeschef för media på TV4, för att diskutera det avtal som ska ge TV4 tillbaka till Com Hems och Boxers kunder. Christian Luiga valde att avstå från mötet, men Com Hem repeterade förslaget som tidigare presenterats:

• Rättigheter som ger Com Hem och Boxers kunder möjlighet att se TV4-kanalerna och C More på sin tv, surfplatta och mobiltelefon – precis som Telias kunder kan – fram till februari 2021.
  • För detta är Com Hem självklart redo att betala Telia ett marknadsmässigt pris, på samma sätt som Com Hem redan betalar övriga kanalbolag för motsvarande rättigheter.

Telia och TV4 visar tyvärr fortsatt ingen vilja om att förhandla om detta, vilket ledde till att mötet avslutades utan konkreta framsteg.

”Det är beklagligt att Telia så uppenbart inte vill ge en tredjedel av Sveriges hushåll möjligheten att ta del av TV4-kanalerna på ett modernt sätt, oberoende av vilken skärm de vill använda. Vi kommer fortsätta ställa de krav på långsiktiga rättigheter som krävs för att vi ska kunna erbjuda Com Hems och Boxers kunder samma tillgång till TV4 som Telias kunder. Jag känner mig mycket frustrerad över situationen och beklagar det faktum att Telias vd, Christian Luiga, väljer att inte engagera sig i en förhandling”, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

Com Hem är fortsatt mycket måna om att förhandla med Telia och hoppas att viljan även ska infinna sig hos Telias högsta ledning, för tittarnas skull.

Com Hems presstjänst för media och journalister

Com Hem-koncernen levererar bredband, tv, play och telefonitjänster till svenska hushåll och företag under sina två varumärken Com Hem och Boxer. I koncernen ingår även kommunikationsoperatören iTUX Communication AB som tillhandahåller öppna fibernät till tjänsteleverantörer. Vi erbjuder våra 1,45 miljoner kunder ett stort utbud av digitala tv-kanaler och playtjänster via digitalboxar, surfplattor och mobiltelefoner. Vårt kraftfulla och framtidssäkra nät med hastigheter upp till 1,2 Gbit/s når över 60 % av Sveriges hushåll, vilket gör oss till en viktig motor i det digitala Sverige. Com Hem grundades 1983 och är sedan den 5 november 2018 en del av Tele2-koncernen. www.tele2.com