Tv-tittandet upp med 50 procent under våren

Det är många som varit hemma mer än vanligt under våren, och det är tydligt att mycket tid spenderas framför tv:n. Tittandet i april ökade med hela 50 procent jämfört med samma period 2019. Konsumtion av nyheter har också ökat, i takt med att årets första månader har passerat och Corona-pandemins påverkan blivit allt mer påtaglig.

Som en del av Com Hems löpande arbete med att förstå kundernas behov så har Com Hem sammanställt tv-tittandet från början av 2020. Här framgår bland annat att tittandet gick upp med 50 procent i april jämfört med april 2019. Konsumtionen av nyhetsprogram ökade även med 40 procent från februari till mars i år, en period då många började jobba hemifrån efter riktlinjer om social distansering till följd av Corona-pandemin.

”Svenska hem tycks inte samlas framför tv:n på fredagar på samma sätt nu, utan tittandet har generellt ökat och fördelats mer jämnt mellan vardag och helg. Det är tydligt att tv:n har en viktig funktion i våra liv, både som informationsskälla och sällskap även under dagtid när fler är hemma”, säger Joakim Öhrström, chef för tv och bredband på Com Hem.

Trots mindre dalar och toppar i svenskarnas tv-tittande så ser vi fortfarande som mest på tv mellan klockan 18:00 och 20:00 på kvällen. Nyhetsprogram är som alltid de mest populära programmen följt av dokusåpor när det gäller traditionellt tv-tittande, medan kriminalserier och -filmer toppar play-innehållet. Påskveckan slog årsrekord i antalet hyrda filmer.

”Även om det traditionella tv-tittandet har förändrats så tar vi fortfarande del av innehåll, men på ett friare sätt och genom andra skärmar än bara tv-rutan. Konsumtion av nyheter i vår app Comhem Play ökade till exempel med 36 procent från februari till mars. Vi ser även att många av våra kunder uppskattar möjligheten att kunna hyra biofilm hemifrån, och det är en ökad efterfrågan av katastroffilmer sedan Corona-pandemin bröt ut”, säger Joakim Öhrström.

Topp 5 tv-innehåll april 2020 (exkl. nyhetssändningar)

1. Robinson
  2. Mästarnas mästare
  3. Go’ kväll
  4. Vem bor här?
  5. Så mycket bättre

Topp 5 play april 2020

1. Bäckström
  2. Robinson
  3. Sjölyckan
  4. Murder in the first
  5. Morden i Midsomer

Topp 5 hyrfilmer april 2020

1. Jumanji: The next level
  2. Knives out
  3. Le Mans 66
  4. 21 Bridges
  5. Bloodshot

Om Com Hems sammanställning
Insikterna baseras på en sammanställning av hur kunder med digital-tv från Com Hem och Boxer har konsumerat tv-innehåll under perioden april 2019 till och med april 2020. Sammanställningen bygger på aggregerad och anonymiserad data.

För mer information kontakta:
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2
louise.ekman@tele2.com