Riksbyggen först ut med smarta lägenheter från Compare-IT

Riksbyggen har som första större bostadsutvecklare valt Compare-IT:s smarta hem lösning som standard i ett lägenhetsprojekt.

Smarta hem lösningen som föreskrivits är Compare-IT:s produkt Home LineTM. Styrsystemet levereras förprogrammerat med grundfunktioner för trygghet och säkerhet samt med boendekänslan i centrum.

Lägenhetsprojektet BRF Prostkvarnen innefattar 54 stycken bostäder i Jönköping. I projektet kommer Home LineTM levereras installerad i elcentraler från Alcadon AB. Byggstart under 2018 med beräknad inflyttning i början av 2020.

Kerstin Lindqvist Toms, VD Compare-IT kommenterar:

- Tidigare har den här typen av smarta funktioner endast varit tillgängliga för enfamiljshus. Vår nya produktserie Home LineTM har ändrat på detta. Med sitt kompakta utförande, mycket funktionalitet på liten yta, är systemet kostnadseffektivt och öppnar därmed upp en helt ny marknad för smarta lösningar i flerbostadshus. Vi är väldigt glada att Riksbyggen väljer att satsa på Compare-IT:s lösning i detta projekt och tror att detta är ett viktigt startskott för hela branschen.

Telefon: 0733-190 630

Jeanette Andersson

Ordförande, Compare-IT Nordic AB

Telefon: 0733-181 982

E-post: jeanette@compare-it.se

Compare-IT är ett svenskt teknikbolag med lång erfarenhet inom byggnadsautomation och lösningar för smarta hem. Compare-IT:s har utvecklat förprogrammerade styrsystem för smarta hem och kommersiella fastigheter som kan levereras som smarta elcentraler. Just att de är paketerade sänker installationskostnaderna väsentligt relativt andra professionella alternativ, som kräver omfattande kunskaper hos installatören och tidskrävande programmering i samband med driftsättning. Compare-IT har gjort smarta hem lösningar tillgängliga för alla på ett helt nytt sätt än tidigare. Compare-IT kombinerar en robust fast installation med trådlös komplettering för flexibilitet med en användarvänlig molnplattform för framtidssäker integration av ny funktionalitet. För mer information se www.compare-it-se

Produktvärdet för ett typiskt lägenhetsprojekt ligger mellan 8-30tkr per lägenhet beroende på hur mycket funktionalitet som önskas.

Denna information är sådan information som Compare-IT Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Kerstin Lindqvist Toms försorg, för offentliggörande den 21 december 2018.